Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Så får du nyårslöftet att hålla

Gymmen är knökfulla i januari. Men redan i februari har folk slutat att slåss om hantlarna. Hur kan vi göra så att nyårslöftet varar?

”Lägg ribban på lagom höjd.” Förändringar är jobbiga för oss. Det är bra om vi kan undvika allt eller inget-tänkande, anser beteendevetare Ulrika Gabriel. Annars kanske vi slutar försöka när vi stöter på motgångar.

Beteendevetaren och kostrådgivaren Ulrika Gabriel vill hjälpa människor att hålla fast vid långsiktiga mål. Vi kanske tänker att nu när det är ett nytt år så ska livet på ett magiskt sätt falla på plats. Men icke sa Nicke! Saker kommer att fortsätta som vanligt.

Ulrika Gabriel lyfter fram två förberedelser som hon ser är avgörande om vi verkligen vill att vårt nyårslöfte ska hålla, vare sig det gäller att börja träna, äta sundare, sluta röka eller något annat.

Nummer ett är att reda ut varför vi vill göra en förändring. Känslan av att ”jag borde” eller ”han vill” är inte tillräckligt motiverande, anser Ulrika Gabriel.

– Visst ska man kunna göra saker för någon annans skull och det är bra om andra vinner på en förändring, men det måste komma från dig själv, säger hon.

– För det är du som måste stå för jobbet.

Nummer två är att löftet ska vara rimligt och hållbart på sikt. På den punkten har Ulrika Gabriel flera tips.

Börja med att göra en nyårsplan, råder hon. Avsätt gärna lite tid före nyårsafton eller avsätt en vecka på det nya året för att göra planen.

– Om det gäller att du vill börja träna, så gör en rimlig planering som tar hänsyn till familj, jobb och allt annat som du ska göra.

– Börja hellre lugnt och öka sedan gradvis takten om du märker att det finns tid och utrymme till det. Det är bättre att börja med träning en gång i veckan för att få rutinen att fungera än att sätta ribban för högt.

Det är där som många av oss faller bort, erfar hon. Gymmar fem gånger i veckan, märker att vi inte orkar med det och lägger ner.

– Ingen av oss vill känna sig misslyckad. När vi gör det så slutar vi, säger Ulrika Gabriel.

– Därför ska vi se till att vi inte hamnar i sådana lägen.

Hon tycker att det är bra att ägna fem minuter i veckan åt att stämma av med sig själv. Hur gick det den här gången? Kom jag iväg till träningen? Om jag gjorde det, toppen! Vad var det som gjorde att det fungerade? Prioriterade jag träningen framför att titta på teve?

Uteblev jag? Okej, varför då?

– Kanske var jag förkyld. Kanske hade jag för mycket att göra på arbetet? Det finns massor av rimliga skäl.

– Det betyder inte att jag inte ska fortsätta. Saker och ting går inte alltid som vi vill. Vi behöver ofta förändra vår plan längs med vägen.

– Det handlar om att hålla planen levande.

Vi har olika personligheter, konstaterar Ulrika. Vissa bara öser på.

Men kom ihåg, understryker hon: Misslyckas – det gör vi först när vi ger upp.

Mer om Ulrika Gabriel

Namn: Ulrika Gabriel.

Ålder: 47 år.

Familj: Man, tre barn.

Bor: På Lillåudden

i Västerås.

Yrke: Beteendevetare och utbildad kostrådgivare. projektledare för sociala företag i Sala kommun.

Fritidsintresse: Hälsa. Motionera, umgås med familj och vänner. Letar nya recept – tycker att det är gott och roligt med

nyttig mat.

Ditt nyårslöfte: ”Nej, jag brukar inte ge nyårslöfte (skratt). Jag funderar över året som har varit och vilka delar jag vill ha med mig in i nästa år. Vad jobbar jag vidare med? Vad vill och behöver jag?”

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons