Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Bildextra: Tåg spårade ur i Västerås – innebär risk för sena tåg fram till onsdag

+
Läs senare

Ett persontåg har spårat ur strax väster om Västerås centralstation. Ingen människa har skadats, men olyckan ger upphov till förseningar och inställda tåg.

Uppgiften på söndagskvällen var att återställningsarbetet kommer att ta flera dagar. Även om tåget som spårade ur inte blev så skadat så orsakade det omfattande skador på räls, stolpar och ledningar.

Man räknade också med att vara tvungen att ta dit en mobilkran för att lyfta bort den urspårade vagnen. När det ska göras måste trafiken stängas av helt och hållet under tiden. Någon tidsuppfattning om när den bärgningen skulle ske hade man inte på söndagskvällen.

Tågets bakre vagnar stod kvar på rälsen och de ska kunna rullas tillbaka in i depån, sades efter de första undersökningarna av olycksplatsen.

Första enheten i tågsättet körde upp på jordvallen vid spårets slut och knäckte en kontaktledningsstolpe. Personal från Trafikverkets entreprenör överblickar skadorna.

Det var ett tåg på väg från depån vid Västerås västra som spårade ur strax före klockan 14.30 sedan tåget av någon anledning forcerat en växel och gått in på det korta säkerhetsspår i depåområdets östra ände som ska säkerställa att tåg från depån inte kan gå ut på huuvdspåret mellan Västerås och Dingtuna.

Växeln som tåget passerat är ständigt ställd ut mot säkerhetsspåret och inte ut mot linjen, utom då tågklarerare ger tillstånd för tåg från depåområdet att gå ut på det tätt trafikerade huvudspåret.

Detta för att säkerställa att tåg som kommit i rullning eller tåg som inte har tillstånd att gå ut på något av de två huvudspåren Västerås-Dingtuna-Kolbäck (som syns till vänster på bilden ovan) stannar på depåområdet.

En urspårning av det slag som nu inträffat är ett billigare pris att betala än att riskera att ett tåg som inte ska vara ute på huvudspåret kommer ut där – där det passerar resande- och godståg i mycket höga hastigheter.

Det är ännu inte känt vad som ligger bakom urspårningen. Varken polis eller räddningstjänst har behövt åka till platsen. Det tåg som skulle ha passerat olycksplatsen en stund efter olyckan, tåg 2136 Linköping-Västerås-Sala med ankomsttid Västerås 14. 25 blev stående på spåret. Resenärerna evakuerades efter några timmar och fick fortsätta resan med buss.

För våra pluskunder: Esra satt fast på tåget: "Man kände hur tåget blev helt dött. Jag blev rädd"

Tåg 2136 ställdes in på sträckan Västerås-Sala. Eftersom det tåget skulle vända i Sala och därifrån utgöra tåg 2143 Sala-Västerås-Linköping har tåg 2143 ställts in, resenärerna hänvisas till nästa avgång.

Det korta säkerhetsspåret är till för att tåg från depåområdet som riskerar att komma ut på huvudspår – där tågen passerar i 110 km/tim – inte ska orsaka en än värre olycka genom att krocka med andra tåg.

Olyckan har vissa likheter med en tågurspårning i Sala i oktober 2015 då ett lokdraget tåg Dalarna-Stockholm inte kunde stanna vid perrongen i Sala på grund av extrem halka . Även då fyllde säkerhetsspåret sin funktion; loket spårade ur och diverse infrastruktur förstördes, men tåget med flera hundra resenärer hamnade inte ute på huvudspåret mot Stockholm där det hade kunnat frontalkrocka med ett annat tåg.

Inledande uppgifter om olyckan i dag gav vid handen att det var ett resandetåg på sträckan Linköping-Västerås-Sala som drabbats av urspårningen – det var det inte. Enligt SJ:s presstjänst är det ett dubbeldäckartåg som gick tomt, med endast personal ombord, från depån till Västerås C för att där utgöra resandetåg mot Stockholm. Tåget Linköping-Västerås-Sala hamnade bakom det urspårade tåget. De olika uppgifterna om vilket tåg som spårat ur ledde också till inledande – felaktiga – uppgiften att urspårningen skett utanför Västerås.

Urspårningen har lett till förseningar och inställda tåg på sträckorna Eskilstuna-Västerås-Sala och omvänt, Västerås-Fagersta-Ludvika och omvänt samt Stockholm-Västerås-Hallsberg och omvänt eftersom all tågtrafik som på ett eller annat sätt passerar Västerås berörs av urspårningen.

Enligt uppgifter från Trafikverket under söndagskvällen kommer tågtrafiken att påverkas ända fram till onsdag kväll, 22 mars, eftersom tåget måste bärgas och kontaktledningen repareras.

Läs också: SJ:s första kommentarer om urspårningen

För närmare information om tågtrafiken, se Trafikverkets hemsida och SJ:s hemsida .

Planen tycks ha varit för det nio vagnar långa tågsättet att komma ut på huvudspåret till vänster i bilden. Men växeln låg rakt fram mot säkerhetsspåret. Det är under söndagen oklart vilka rutiner som kan ha brustit. Klart är dock att den viktigaste rutinen fungerat: tåget har inte kommit ut på huvudspår där en än värre olycka kunnat inträffa då ett annat tåg var på väg i full fart in mot Västerås.

Tåget mot Sala, bestående av två sammankopplade tågsätt, var på väg in mot Västerås C när olyckan inträffade. Tåget blev stående på spåret i Västerås västra delar och kunde efter en lång stund evakueras. Dröjsmålet berodde dels på att man ville säkerställa att kontaktledningen var spänningslös, dels på att tågtrafiken på det andra spåret behövde stängas av då tåget evakuerades i riktning mot det andra spåret.

Passagerare, bagage och husdjur evakuerades med stegar och fick promenera en kort sträcka på järnvägsspåren i riktning mot väntande bussar.

Järnvägens personal undersöker skadorna på tågsätt och infrastruktur.

Det är under söndagen oklart exakt vilka skador tågsättet, framför allt främre enheten, fick.

Annons
Annons