Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Så blir årets julpynt

Förra veckan öppnade Ikea sin julavdelning, en högtid i sig för många pyntälskare. Dessutom är pyntet framme i flera butiker. Bostad guidar till årets trender.

Blandar. Åhléns visual merchandiser Anna Knapp brukar själv mixa gammalt och nytt när hon pyntar hemma. ”Det blir en ny tomte varje år”, säger hon.

Ett lyckat julfirande innehåller många komponenter. Vissa går att kontrollera, andra inte. Att välja vilket pynt som hemmet ska smyckas med kan i alla fall styra den visuella upplevelsen – och i många fall också överraska i sin trendsäkerhet.

– Av de juldekorationer som vi kommer att sälja går många i naturtrendens fotspår. Mycket fokus ligger på materialet. Det grundar sig nog bland annat i en utbredd medvetenhet hos konsumenten, många gillar ju att köpa ekologiskt och blanda in en känsla av natur i inredningen. Det gäller också julpynt i år, konstaterar Rose-Marie Öhrlund, ägare till butiken Kammaren.

Själv är hon traditionsbunden när det gäller det egna julpyntet och är varje år mycket noga med att skaffa en hög och fin gran som alltid kläs dagen före julafton.

– Fast i butiken kommer det i år blandas traditionellt och nytt. Självklart blir det mycket tomtar och renar, men också julgranskulor i glas med fjädrar inuti och nya adventsljusstakar. Genomgående är alltid vikten av kvalitet och bra hantverk som också är en del av trenderna just nu.

Till öppningen av Ikeas årliga julbutik förra fredagen sökte sig många julfantaster, däribland Pernilla Thorsén, 40, och Anna Ekvall, 38.

– Det är roligt att komma hit och titta på olika stilar och vad som är nytt för i år, säger Pernilla.

Både hon och Anna tycker att julens kärna utgörs av att spendera tid tillsammans med familjen.

– Hos oss är det barnen som väljer mycket av pyntet. Ibland kan det se lite roligt ut eftersom de bara når upp att pynta till en viss höjd, skrattar Anna.

– Men jag har mina favoriter också. Jag samlar på tomtar och har ett virkat luciatåg jag tycker om, fortsätter hon.

Inne på Åhléns skymtar julen främst i form av belysning och textilier. Men pyntet börjar också dyka upp, om än småskaligt.

– Det kommer mer! Allt från tomtar och hängande pynt till granar. Vi satsar på stilen ”Modern Scandinavia” där julen har en modern tappning med exempelvis en del pynt i metaller. Målgruppen som dras till den stilen vill inte ha en typisk traditionell jul, menar visual merchandiser Anna Knapp.

Lite längre in i butiken står Charlotte Grefberg, 74, och fingrar på tomteljus.

– Jag är väldigt förtjust i ljus och lägger mest vikt på det när jag pyntar. Mitt absolut finaste pynt var en konformad gran som gav ett så vackert sken och jag fullkomligt älskade den, berättar hon och fortsätter spana bland utbudet.

Och kanske hittar hon ett nytt favoritpynt i år – det som startar som en trend har trots allt potential att bli en tradition.

Gillar jul. Anna Ekvall och Pernilla Thorsén var ute tidigt till öppningen av Ikeas julbutik.

Ljustid. För Charlotte Grefberg är ljusen det viktigaste julpyntet. Hon gillar olika ljuskällor – både elektroniska och i stearin.

Dämpat. I butiken Kammaren kommer färgerna rött, vitt och grått synas mycket till jul. Här syns tomtar från Miljögården.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons