Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

TV: Gränslös cirkus på teatern

Bryta ny mark. Cirkus Cirkör är aktuell med ny föreställning – och världspremiären hålls på Västmanlands teater i helgen.

Förra året firade Cirkus Cirkör 20 år på cirkusscenen. I helgen har den nya föreställningen ”Limits” sin premiär i Västerås.

Precis som titeln avslöjar handlar föreställningen om begränsningar, eller snarare behovet av att tänja på dem.

– Den handlar om att överskrida sina begränsningar och allt vad det innebär. Det har sitt ursprung i mina 20 år med nycirkus som bara handlar om att överskrida gränser. Och också om att våga det man kanske egentligen inte vågar, säger Tilde Björfors, cirkusdirektör och regissör för ”Limits”.

Men ”Limits” handlar inte bara om att tänja på sina egna gränser. Det finns även en allvarlig ton. Föreställningen är också en reaktion på det vi ser i Europa, menar Tilde.

– Det går emot det som Cirkus Cirkör står för: att stänga gränser.

Människors flykt till Europa i rangliga gummibåtar och hårdare gränsdragningar fick Cirkus Cirkör att reagera.

När VLT tjuvkikar på helgens premiär släcks salongen ned helt. I bakgrunden uppenbarar sig en bild på Öresundsbron. Stora tygstycken formas till öppet hav samtidigt som pappersbåtarna guppar oroligt på vågorna.

På scenen syns Einar Kling-Odencrants, Anton Graaf, Peter Åberg, Saara Ahola och Manda Rydman.

Mandas specialitet är luftakrobatik och kautschuk.

– Kautschuk betyder gummi eller mjuk och är en slags vighetsakrobatik. Man böjer på kroppen på olika sätt i kombination med balanser som handstående, berättar hon.

Redan som 12-åring började Manda fundera på cirkus. Till en början tränade hon mest på egen hand; dansade, tränade smidighet och så vidare. Hon beskriver sin väg till att bli cirkusartist som något krokig. Hon är självlärd i kombination med cirkusskola i bland annat Rotterdam och Kiev.

Något som fick henne att verkligen vilja satsa på cirkus var när Irena Purschke 1999 korades till årets cirkusprinsessa i bröderna Bronetts föreställning.

– Jag hade med mig den bilden hela tiden. Jag ville själv göra det där, säger hon.

Repet var Irena Purschkes bästa vän på cirkusscenen. Manda däremot satsade på smidighet och ringen. Att hon skulle bli vig fick hon för sig redan som ung.

– Jag föddes inte som vig. Jag var nog mer ”normalmjuk”, kanske lite åt det stela hållet. Jag har fått träna mycket och kämpat hårt.

Cirkus är inte helt ofarligt. Och full koncentration krävs på scenen. Det är alltid skarpt läge.

– Man har ju ansvar för de andra i gruppen och det tar väldigt mycket fokus. Man vill ju göra bra ifrån sig för deras skull och det är ju också en del farliga moment.

Fokus är alltid viktigt – speciellt när man ska göra flera saker samtidigt.

– I den här föreställningen sjunger vi också och att balansera och sjunga samtidigt är en ny grej för mig. Men det är det som är kul med cirkus – det innebär hela tiden nya utmaningar.

Annons
Annons