Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Visar konsten som speglar vår samtid

Vad är konst? Den frågan brukar få i gång vilken konstdiskussion som helst, konstaterar museichef Karin Levander på Västerås konst- museum. Och mycket av konst i dag handlar om just det. VLT tog pulsen på konstmuseet och fick en exklusiv titt bakom kulisserna.

museet med många uppdrag. ”Vi ska visa samtidskonst, prioritera barn och ungdomar, köpa in konst, ansvara för våran samling och visa den i olika variationer. Vi har ett brett ansvar och mycket sker bakom kulisserna, som att ta hand om alla konstverk”, be- rättar museichef Karin Levander. Bakom henne ser vi en Lars Lerin-målning och till vänster en av Jakob Ojanen. Foto: Rune Jensen

Lars Wallin-utställningen för två år sedan drog rekordmånga besökare till Väs- terås konstmuseum. Sedan öppnandet 2010 har stället haft mellan 85 000 till 97 000 besökare om året. Innan flytten låg siffran på drygt hälften, berättar Karin Levander.

Toppresultatet skedde just i fjol då Wallin-utställningens succésiffror talade sitt tydliga språk.

Mode är alltså intressant även under museitak?

– Kanske är det lättare för många att ta till sig något man känner till och dag- ligen förhåller sig till så som mode jämfört med video, eller annan koncept- uell konst. Fotoutställningar brukar också dra många. Det gäller att ta till sig västeråsarnas förväntningar på vad vi ska visa. Vissa tycker inte mode hör hemma på ett konstmuseum utan vill att vi ska vara motsvarande Nationalmuseum och visa äldre konst. Andra önskar att vi ska vara Moderna museet i Västerås, medan en annan grupp anser att vi ska sticka ut hakan internationellt med supervassa, provokativa verk. Allt detta ska vi försöka vara – om inte samtidigt säger Karin Levander.

Men vi ska kanske reda ut det här med Karlsgatan 2. Alltså ett hus som rymmer två museer – Västerås konstmuseum och Västmanlands läns museum. Här är skotten långt ifrån vattentäta, det ena museet drar besökare till det andra.

– Vi märker att många stannar kvar längre i huset nu än tidigare. Som i somras då vi trodde vi hade rekordhöga siffror och visst låg de lite högre än annars, men framför allt var besökarna kvar länge och då känns det som mycket folk.

Vi sitter i en avdelning för de lite yngre där den rosa elefanten från Fem myror kikar ner på oss. Nästa vägg pryds med barnboksbilder av Stina Wirsén, Pija Lindenbaum och Eva Lindström. Att prioritera barn och ungdomar är ett av museets politiska uppdrag.

Längre in huserar museets konstsamling. Nya inköp görs konsekvent och ingår även det i uppdraget. 3 000 av 8 000 verk är på vift, antingen utlånade till någon av stadens kontor, skolor, äldreboenden eller på längre resor som Kulturhuset i Stockholm. Bakom de låsta dörrarna i museets kulisser visar konservator Chri- stina Runesson Eva Matsson från Stadsbiblioteket olika alternativ att pigga upp bibliotekspersonalen med. En tavla av Roger Metto ligger bra till.

– Utlåningen av konst- samlingen är ett viktigt arbete som inte syns, säger Lina Ahtola, ansvarig för stadens offentliga konst.

– Vi brukar föra nördiga samtal om våra samlingar. Ska man i efterhand fylla luckorna där det finns få kvinnliga konstnärer eller inte? Vad man inte köper in säger ju minst lika mycket om samtiden.

Uppdraget är att visa både det svår- och lättillgäng- liga, erbjuda barn- och ungdomsverksamhet, ansvara för den offentliga konsten i staden och konstsamlingen som innefattar både att vårda, låna ut och komplettera den. Budgeten ligger på omkring 13 miljoner, främst öronmärkta kronor i form av hyror, lön till elva anställda, konstinköp, offentlig konst samt marknadsföring. Entré och all barn- och ungdomsverksamhet är gratis.

Men vad ligger i tiden just nu? Framför allt handlar mycket om att hitta rätt sammanhang för ett verk eller flera och om presentationen, resonerar Lina och Karin.

– Hittar man rätt kan man visa i princip vad som helst. Det är konstnärerna som har ett finger i luften. I dag står mycket samhälleliga frågor som miljö, feminism, mänskliga rättigheter i fokus. Politiska ämnen även om de inte är partipolitiskt som de var på 1970-talet.

– Har vi haft mycket performancekonst och video- installationer kanske vi nästa utställning väljer en annan form för att skapa bredd. Vi väljer aldrig konst för att bara vara provokativa eller populistiska för att få bra besökssiffror, säger Karin.

Den 22 november öppnar fotoutställningen av krigskorrespondenten Martin Adler från Västerås.

– Det har aldrig gjorts en stor utställning av hans internationella material. Det är ett svårt ämne. Eftersom vi har så mycket barnfamiljer här behöver vi även berätta att vissa bilder och filmer innehåller obehagliga bilder, säger Karin. För den som gillar framförhållning kommer Västerås konst- museums sommar- utställning bland annat att visa konstnären Charlotte Gyllenhammars verk. Hon står bland mycket annat bakom minnesmärket över Raoul Wallenberg vid Haga kyrkoplan i Göteborg.

klättervänliga Jimmysar. Denna lysande samling kommer i vår flytta ut i den nya parken – Östra hamnparken. Konstnären heter Monika Gora.

lappar och lagar konst. Museitekniker Bosse Dovenstam tar hand om utlånade tavlor. – Förvånansvärt få går sönder med tanke på att 3 000 konstverk är utlånade, säger han.

Shahla Mohebbi är konstpedagog och jobbar med Konstlabbet som har öppet för 15-åringar och uppåt. Det brukar vara knökfullt.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons