Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Eleverna är gymnasiets bästa ambassadörer

ABB Industrigymnasium är nominerad till Årets marknadsförare. Vd Agneta Berliner och rektor Hans Jakobsson berättar om hur skolan marknadsför sig själv.

Annons

Vd Agneta Berliner, Lucas Solteiro, rektor Hans Jakobsson, Henrik Jolérus, Alisa Stevanovic, Anna Wilhelmsson och Alex Andersson slår sina kloka huvuden ihop. ”Det är kul att se att arbetet lönar sig.” säger eleven Alisa Stevanovic.

– Hos oss är eleverna våra bästa ambassadörer, säger Agneta Berliner, vd för ABB Industrigymnasium.

Enligt henne och rektor Hans Jakobsson lanserar skolan sig själv genom driftiga elever som deltar i många projekt och vinner flera priser.

– Våra elever har vunnit väldigt många priser inom UF (Ung företagsamhet), både på regional nivå och i SM, säger Agneta Berliner.

– De marknadsför skolan utan att det ens är syftet, säger Hans Jakobsson.

Agneta Berliner förklarar att kärnan är skolan.

– Har vi inte en bra utbildning har vi inget att marknadsföra.

I våras vann skolan utmärkelsen ”Sveriges bästa UF-skola” och fick därmed reklamutrymme i TV4.

– Det är så klart kul med glansen. Men när man är stark måste man vara snäll, säger Hans Jakobsson och berättar att ödmjukhet är en viktig del i det hela.

De berättar att förutom enstaka annonser i tidningen är det enbart eleverna som marknadsför skolan genom att ta emot besökare eller genom sociala medier.

– Det är en princip för oss att alltid låta elever representera skolan, säger Hans Jakobsson.

Annons
Annons
Annons