Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Har varit jobbigt att komma hit"

Affärerna för Cassandra Oil, med huvudkontor i Västerås, har låtit vänta på sig. Samtidigt skriker börsen efter resultat. Men nu börjar bolaget se ljuset i tunneln – som en viktig länk i den globala cirkulära ekonomin.

Annons
Utvecklingsansvarige Daniel Pettersson och vd:n Anders Olsson ser fram emot att Cassandra Oil blir en viktig länk i den globala återvinningsindustrin. Med hjälp av deras egenutvecklade reaktor kan bolaget producera olja av bland annat gamla däck och plastavfall.

– Det har varit jobbigt att komma hit, många hinder har stått i vägen. Men nu är vi hyggligt färdiga och det ser bra ut efter några jobbiga år, säger grundaren tillika vd:n Anders Olsson.

First North-noterade utvecklingsbolaget Cassandra Oil producerar, med hjälp av egen patenterad teknik, olja av gamla däck och plastavfall. Det görs med hjälp av en reaktor.

Men affärerna har ännu inte tagit skruv, vilket bringat osäkerhet kring bolaget på börsen. För ett par år sedan gjordes affärer med Irak, affärer som dog ut på grund av läget i landet.

Läs mer: Miljön blir glad när skit blir pengar

Läs mer: Smutsig olja ska bli ren i Irak

Revisorerna varnade nyligen för att kapitalbehovet inte är säkrat och att bolaget kan tvingas upphöra med driften. Det finns, menar revisorerna vidare, risk för väsentliga nedskrivningar.

– Vi är ett utvecklingsbolag som utvecklar ny teknik, så vi kan inte ta in intäkter på försäljning än. Vi tar in kapital vartefter det behövs.

Enligt Anders Olsson har Cassandra Oil haft utvecklingskostnader på 3 miljoner kronor i månaden, men avser att öka den månadskostnaden med ytterligare 1 miljon kronor.

– Det gör vi för att ta in experter, vi behöver ha kunskapen och hjälpen för att nå målet, förklarar han.

Under fjolåret tillförde två nyemissioner totalt 27 miljoner kronor. Ytterligare kapitaltillskott kommer att tas in, vilket betyder att bolaget har ett rörelsekapital framöver. Pengarna tas in för att bolaget ska kunna expandera.

På den svenska marknaden har Cassandra Oil gjort klart med ett samarbete med Ragn-Sells, som jobbar med avfallshantering samt miljö- och återvinning. Den privatägda koncernen har i dag kontrakt om däcksåtervinningen i landet.

– Ragn-Sells räknar med en förlängning av däckskontraktet till årsskiftet. Då kör vi i gång då vi har en maskin färdig för kommersiellt bruk. Tillsammans med Ragn-Sells kommer vi upp i 30 000 ton olja om året, men tillsammans med andra källor i Europa siktar vi att komma upp i 100 000 ton olja per år närmaste åren.

– För att vi ska vara intressanta för ett hyggligt stort raffinaderi behöver vi komma upp i 100 000 ton olja om året, fortsätter Anders Olsson som berättar att bolaget för diskussioner med några oljebolag.

För att nå de volymerna behövs 15 reaktorer. I år räknar bolaget med att tillverka fyra, nästa år 15 och därefter 20 per år.

– Vi har oljan godkänd av oljeraffinaderier, och när vi nu utvecklat tekniken har vi ett bättre utgångsläge när oljepriserna går upp. Då får vi betalt i båda ändarna, både i form av försäljning av ny råvara och det avfall vi tar emot.

Annons
Annons
Annons