Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kraschad backup hos Loopia

Det var förra måndagen som en störning i Loopias mejlsystem orsakade att flertalet av företagets kunder hade stora problem med att skicka och ta emot mejl.

Annons

På torsdagen rapporterades problemet vara löst och att företaget arbetade med att skicka ut all den samlade e-post som inte levererats. Men samtidigt uppdagades ett nytt problem för det Västeråsbaserade webbhotellet.

”Samtidigt som en del av e-postsystemet fick lägre prestanda förra veckan, gick i baklås och sedan byttes ut, kraschade maskinen som har backup på denna del och materialet blev korrupt”, skriver Loopia på sin Facebooksida.

– Vi har anlitat experter som arbetar dygnet runt med att analysera den kraschade maskinen. De säger att det kommer att ta minst två veckor. Utifrån det får vi sedan se om det går att återställa datan och hur lång tid det i så fall kan ta, säger Jimmie Eriksson, kontorschef på Loopia i Västerås.

Den kraschade maskinen innebär att berörda kunder inte kommer åt sina gamla mejl i inkorgen och e-post sparade i mappar.

– Jag vill inte spekulera i vad som händer om datan inte går att återställa utan nu fokuserar vi på att lösa det här, säger Jimmie Eriksson.

Annons
Annons