Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Tvåfaldig vinnare vill bli bäst på barnrum

För ett och ett halvt år sen startade Jenny Wikman sitt företag Miniroom. I dag omsätter hon sex miljoner kronor och återfinns i tre världsdelar.

stolt företagare. Jenny Wikman vann två priser på årets Guldstänksgala, Årets nystartare och Årets marknadsförare. Foto: Tony Persson

På Guldstänksgalan förra veckan kammade hon hem två priser, både Årets nystartare och Årets marknadsförare. Vinsterna gjorde henne historisk då ingen någonsin tidigare har vunnit två priser på samma Guldstänksgala.

– Jag har inte riktigt fattat det än, jag har inte landat. Det är väldigt stort och jag kommer att ha stor nytta av det. Både i marknadsföringen och för mig som person. Det känns som att jag har fått ett kvitto på att jag verk-ligen har gjort någonting som betyder något, säger Jenny Wikman, grundare av webbutiken Miniroom.

Priset för Årets marknadsförare ligger Jenny Wikman varmt om hjärtat och marknadsföring är något som hon brinner för.

– Det är verkligen extra roligt att jobba med. Marknadsföring är min grej och det var väl därför vi vann. Vi har synts i många olika kanaler och haft flera stora samarbeten som har betytt mycket. Carolina Gynning kontaktade oss i höstas och sa att hon gillade oss och vår butik. Och det gjorde ju mycket att kunna samarbeta med henne, säger Jenny.

Men det är inte bara marknadsföringen som har gjort Miniroom möjligt. Jennys envishet har också spelat stor roll.

– Jag gick in med inställningen att jag skulle klara det här. Ända från starten hade jag en tydlig vision och tydliga mål. Jag bestämde mig för att göra det här och då skulle det också gå. Så satt jag där första veckan utan en enda beställning och då var det ju bara att börja tänka på hur jag skulle kunna synas, säger hon.

Jenny satte in annonser och började tänka på vilka kanaler hon skulle marknadsföra sig i. Efter ett tag kom beställningarna, en-två per dag. Nu för tiden kan Miniroom ha upp mot hundra beställningar per dag.

Har fått jobba hårt

Jenny berättar att resan till där hon är i dag inte har varit kantad med särskilt stora problem, men att den har tagit många timmar.

– Jag har fått jobba väldigt mycket och tiden räcker inte alltid till. När jag började hade jag ett barn på sex månader och en 1,5-åring. Efter att de somnat på kvällarna fortsatte jag jobba. Första året var det nästan dynget runt, måndag-söndag.

Numer har Jenny tre anställda hos sig som hjälper till med de dagliga sysslorna såsom packning och kundsamtal. Hon har runt 50 varumärken i sin webbbutik och hennes egna barnkollektion finns hos hundra olika återförsäljare i tre världsdelar.

Målet med företaget är att öka omsättningen och bli Sveriges bästa barn- och babybutik.

– Visionen är att vara bäst i Sverige. Sen vill vi såklart växa och omsätta mer pengar, men det är viktigt att behålla kvaliteten till kunderna, säger Jenny.

personligt. Minirooms paket är omsorgsfullt inslagna med silkespapper och godis för att ge en trevlig upplevelse.

Färgglatt. Lagret är fullt av barnsaker och en stor leverans har nyss kommit.  ”Tänk, vi har en palldragare!” skrattar Jenny.

Annons
Annons
Annons