Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Älgturister i Domkyrkan

Annons

Några av de turister som kommer till Västerås i sommar kommer för att de vill besöka Domkyrkan, andra för att se vilda älgar på en av mina älgsafariturer. Att älgarna inte håller till i centrala Västerås är mindre viktigt, för den som är intresserad av djur och natur är en resa till Skinnskatteberg (45 min) inte en lång resa.

I dag marknadsförs mina turer i samma kataloger och webbsidor som både Västerås och resterande delar av Västmanland. Där blir Västerås en naturlig utgångspunkt till de flesta av Västmanlands sevärdheter och attraktioner. Westmannaturism ligger bakom marknadsföringen och har gjort ett gediget arbete med att sätta länets aktörer på kartan och marknadsföra Västmanland som en helhet för sommarens besökare.

För någon vecka sedan var jag ute i skogen och guidade en familj från London på älgsafari. Vi såg sex älgar och deras semester var räddad. Som Ryanair-destination blev Västerås en naturlig utgångspunkt för den naturupplevelse de länge hade sett fram emot. De bodde på Klipper Hotel, åt middag på en restaurang och shoppade några souvenirer på Köpmangatan. En lyckad kortsemester i Västerås med utflykt till en av världens avkrokar, Skinnskatteberg som de tyckte låg nästan vid Nordpolen. Man kan fråga hur de kunde välja att åka på semester till Västerås när de hade kunnat åka till något varmt ställe som Thailand eller en storstad som New York?

Västerås är en lockande destination tack vare närheten till Västmanlands rika utbud på allt från bruksmuseum till fina fiskevatten och chanser att se vilda djur. Därför bör vi fortsätta marknadsföra Västmanland som en helhet. Västerås stad har allt att vinna på ett fortsatt samarbete med både domprosten och älgtjuren.

Marcus Jonson

som driver företaget Skogens Konung

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons