Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Anders Teljebäck (S): Gärna debatt men viktigare är en bättre skola

Debatt

Den 10 maj i år debatterades skolfrågor i stadsbiblioteket. Vi socialdemokrater hade bjudit in till den debatten. Roger Haddad (FP)lyste då med sin frånvaro. Det tycker jag är tillräckligt svar på hans påståenden att Socialdemokraterna undviker skoldebatten.

Vi debatterar gärna med Folkpartiet men ännu hellre med den allians som nu formas på den borgerliga kanten. Haddad påstår en massa saker om den socialdemokratiska skolpolitiken. Det finns därför anledning att redovisa var vi står inför valet.

I Västerås ska alla barn kunna nå skolans kunskapsmål och utvecklas som individer. Målet för oss är att alla ska få tillräckliga kunskaprr i grundskolan för att ha rätt att gå ett nationellt program på gymnasieskolan. Och att de ska lämna gymnasieskolan med ett slutbetyg.

Vår ambition är hög. I dag är det 220–240 barn i Västerås, cirka 13 procent, som varje år går ut grundskolan utan godkänt i något av kärnämnena. De barnen har många olika behov. De kan ha olika funktionsnedsättningar som inte syns, det kan vara deras sociala situation som påverkar eller att de har kommit från andra länder under skoltiden. Alla barn ska bli sedda i skolan och få stöd att kunna utvecklas utifrån sina förutsättningar.

För att klara våra mål ska fokus läggas på lärande, kunskap och dokumenterade resultat, att barnen utvecklas som individer och att de inte kränks av vuxna eller andra barn utan känner trygghet och trivsel i skolan.

I Västerås ska det finnas många pedagogiska inriktningar och ett starkt lokalt inflytande över varje skolas inriktning oavsett vem som är huvudman.

I skolan och på fritidshemmen ska barnen och ungdomarna möta engagerade och utbildade pedagoger, skolledare och övrig personal som ger dem lust till lärande och en trygg tillvaro.

IDA-verksamheten, där många olika kompetenser möts och där man arbetar med språkutveckling, familjestöd och kultur ska finnas på fler skolor och med ökade resurser.

Dagens arbetsgivare kräver av de anställda att de har goda kunskaper i hur samhället fungerar, kan uttrycka sig väl i tal och skrift både på svenska och engelska och har goda kunskaper i matematik. Därför är det viktigt att yrkesförberedande program på gymnasiet ger samma nivå på kunskaper i kärnämnena som teoretiska, men att sättet att undervisa är annorlunda.

Numera byter vi yrkes-bana flera gånger i livet. Därför är det livslånga lärandet viktigare än någonsin. Från förskolan genom hela livet ska det ges stöd utifrån vars och ens förutsättning och ständigt återkommande möjligheter att utveckla sig och förbättra sin utbildning inom vuxenutbildning, folkbildning fortbildning och högre studier.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons
Annons