Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Behoven styr arbetsmarknaden

Annons

Det är lovvärt av VLT att söka utmana för att skapa nya jobb, där man tyvärr lätt sätter "anställningsovilliga" arbetsgivare vid skampålen. Det är de facto behoven som styr arbetsmarknaden. Fejkade eller provocerade lösningar döljer problemen och fördröjer bestående insatser.

Med dagens lagstiftning innebär varje anställning en stor investering. Kraven på trygghet för de redan anställda kombinerade med ökade krav på att alla jobb skall vara heltidsjobb, minskar det totala utbudet av nya jobb.

Belastningsvariationerna är stora inom många yrken. För tidningsutdelare finns endast morgonjobb. I handeln styr kundernas köpvanor behoven av personal timme för timme, om vi skall få rimliga priser. Tillverkning av modekläder, skidor med mera är säsongsbetingade. Det är omöjligt att dela in många jobb i 40-timmars veckomoduler. Vi lever i en globaliserad värld med snabba förändringar som styr tillgång och efterfrågan av varor och tjänster.

Arbetskraftskostnaderna som oftast är flera gånger högre än den lön en anställd får ut måste ju täckas av det arbete den anställde utför. Det betyder att i slutänden kunden måste vara villig att betala insatsens kostnad. Vi måste acceptera deltidstjänster samt att samma person samtidigt kan ha fler sådana.

Eftersom vissa fackliga organisationer slår vakt om heltider kunde man kanske tänka sig att dessa förbund bildar löntagarägda bemanningsföretag som säljer sina tjänster till företag som är villiga att betala de priser som man anser att delägarna (medlemmarna) är värda - inklusive sjuklönebidrag och semesterersättningar. Företag med tekniska och marknadsmässiga förutsättningar skulle på så sätt slippa allt byråkratiskt kineseri kring arbetskraft och upphöra att vara kameral hjälp till skattemyndigheterna.

Detta scenario är främst skrivet för att illustrera den problematik man ofta glömmer.

Även pressen har sin del i anställningströgheten. När ett företag tvingas permittera arbetskraft blir rubrikerna stora med stor badwill. När samma företag ett par år tidigare ökat arbetskraften finns inget nyhetsvärde. Vi måste acceptera att ett företag måste anpassas till verklighetens förändringar och konkurrensen från en förkrossande stor omvärld, som under relativt kort tid fördubblat antalet yrkesverksamma.

Ett gammalt ordspråk säger att om man ej får den man älskar så får man älska den man får. Det är kanske något som även gäller för jobbet. Rullande kompetensutveckling och större öppenhet för nya möjligheter är sannolikt nyckeln till jobbchansen.

Thore Gårmark

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons