Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Bengt Södersten: Lastbilar betalar medan tågen kör gratis

Debatt

Välkommen till verkligheten, Clas Lundberg.

Vad kostar gods på järnväg?

Tydligen vet inte Clas Lundberg vad han talar om i sin debattartikel i VLT 10 mars.Han anser att godset skall omfördelas mer till järnväg, vilket sker i största möjliga omfattning i dag. Tyvärr så går det inte att föra över allt gods till järnväg.

Han skriver att lastbilarna inte betalar sitt slitage på våra vägar. Jag tog kontakt med Sveriges Åkeriföretag för att få uppgift om vad en svensk lastbil o släp betalar i skatter som kör 20 000 mil per år.

'Bränsle och fordonsskatterna är tillsammans 634 000 kronor per fordon, vilket gör att det blir pengar över till statskassan till subventioner till järnvägen, som får köra gratis på Banverkets banor, inget tal om kilometerskatt där inte. Om inte staten får in dessa 634 000 kronor per fordon, vem skall då betala SJ:s bristande underhåll på 12 miljarder kronor?

EU:s rekommendation är 4,19kronor i skatt per liter diesel, medan Sverige tar ut 5,65 per liter, 1,46 mer per liter, vilket gör 8,03 per mil mer för en svensk fordonskombination mot en utländsk. Det är då inte förvånande att Sveriges vägar nerlusas av utlänningar när de har sådana skattelättnader.

Har du också något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv artikel
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons