Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags för föräldrar att ta sitt vuxenansvar!

Annons

Vi utsätts dagligen för ständiga intryck från olika typer av medier. Vår tolerans för våld och sexism har ökat oroande mycket. Tekniken gör hela tiden stora framsteg, inte minst när det gäller framställandet av filmer och dataspel. Denna industri omsätter hundratals miljarder och man satsar på att göra våra virtuella upplevelser alltmer realistiska och spännande. Vi vet att den där världen bara är på låtsas, men ändå känns den för många verklig.

Spelar det då någon roll vad vi gör i de här världarna? Spelar det någon roll vilket innehåll vi fyller de här världarna med? Spelar det någon roll om man säljer extremt våldsamma filmer eller spel, där våldet och värderingarna i spelen är sadistiska, kvinnoförnedrande och i en del fall rasistiska? Speciellt de eventuella effekter som den ökande realismen, våldet och interaktiviteten har på framför allt barn - som kanske inte själva förstår vad som händer i deras huvud eller har föräldrar som inte har någon kontroll?

I boken Det infantila samhället beskriver Carl Hamilton våldets utveckling i vårt samhälle, hur det kryper allt längre ner i åldrarna. På bara tre år har antalet 15-åringar som beväpnar sig tredubblats. De är rädda och vill få respekt. Polisen beslagtar allt fler vapen hos tonåringar såsom knivar, pistoler, pistolattrapper och "soft air guns". Antalet våldtäktsmän mellan 15-20 år har fördubblats sedan mitten av 1990-talet. Barn våldtar andra barn och så vidare. Listan på ökat elände kan göras hur lång som helst.

Vi frågar oss: Vart är vi på väg? Och varför?

Carl Hamilton försöker i sin bok hitta orsakerna till vårt, vad han benämner "det infantila samhället". En av flera orsaker menar han är den kommersiella kulturen och frånvaron av mogna och närvarande vuxna. Han tycker främst att det är dags för föräldrar att bli vuxna, sätta gränser och lära ut skillnaden mellan tillåtet och otillåtet, lämpligt och olämpligt. På det sättet skulle åtminstone barnens osäkerhet minska.

De bakomliggande orsakerna till dagens negativa samhällsutveckling är många. Men en viktig orsak är film- och dataspelsvåldet. Och det är det som vi här vill fästa de vuxnas uppmärksamhet på. Det blundas alldeles för mycket för att den effektivaste kunskapen om mänskligt beteende finns hos de grupper som driver utvecklingen - och det ofta i oönskad riktning. Barn lär sig i dag att konflikter löses med makt, och genom tv, film och dataspel får de konkreta exempel på hur effektivt våld kan verka i det korta loppet. Men var finns den kommersiella kunskapen om hur man lär barn och ungdomar att lösa konflikter på fredligt sätt?

Vi i Konsumentnämnden är starkt oroade över samhällets utveckling och vill nu se att alla vuxna, inte minst de som finns inom mediebranschen, tar sitt fulla ansvar i denna negativa utveckling.

Förälder!

Prata med din lokala butik och

w be dem tydligt skylta vilka spel som är för vuxna och vilka som passar barn.

w påminn dem om att informera om åldersmärkningssystemet, PEGI*, så att fler barn och föräldrar har möjlighet att följa det.

w fråga om de har oberoende recensioner av spelen, så att barn och föräldrar förstår vad de innehåller

Prata med andra föräldrar om detta. Det finns listor att få över "bra spel" och "spel att undvika". Engagera dig och din skola och diskutera problem och lösningar med tv- och dataspel till exempel.

Gå in på Internet och sök upplysningar via Våldsskildringsrådet eller Good Games

Underhållningsvåld skapar fruktan, rädsla och depressioner och det underblåser känslan av att världen är farlig. Det leder till avtrubbning som skydd men gör också lidandet i samhället lättare att tolerera. Det leder till ökad aggressivitet, eftersom man lär sig att våld är ett bra sätt att lösa problem. Det skapar dessutom ett behov av ständigt mer våld i medierna.

Det är dags för vuxna att agera vuxet! Varje förälder bör konsekvent hålla koll på det utbud som marknaden erbjuder deras barn. Som ansvarsfulla konsumenter kan vi göra motstånd och visa vårt missnöje över dessa oacceptabla varor som erbjuds de unga. Och det är det motståndet vi nu vill starta genom denna skrivning.

*) Who rates the games?

PEGI är en förkortning av Pan European Game Information (paneuropeisk spelinformation). Det är det första paneuropeiska åldersgränssystemet någonsin för data- och videospel. Det kommer att ge föräldrar, köpare och online-kunder större förtroende för att ett spels innehåll lämpar sig för en särskild åldersgrupp.

SOLVEIG INGEMARSSON (s) INGRID BOHLIN (m) BIRGITTA CARLSTEDT (fp) HANS WESTRÖM (v) MARIE RUBERTSSON NERÉN (s) RITVA SONGER (fp) MATTIAS HEDMAN (s)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons