Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygplatsen ska bli affärsmässig om tio år

Vi som undertecknat denna artikel representerar partier som gemensamt står bakom den handlingsplan för Västerås flygplats som kommunstyrelsen antog den 23 mars. Vi närmar oss denna fråga utifrån olika utgångspunkter men har ändå kunnat enas om en satsning på att göra flygplatsen affärsmässig.

Annons

Västerås flygplats är viktig för skolflyg och privatflyg.

Västerås flygplats är just nu inne i ett spännande skede med flera nya intressanta möjligheter till affärsutveckling. Till exempel har vi på senare tid kunnat glädjas åt att en ny, betydande operatör valt Västerås som en viktig ort för sin satsning på Sverige med flyg över Atlanten.

Det kommer att innebära en väsentlig ökning av antalet resande från flygplatsen och bidra till en förstärkning av flygplatsens ekonomi.

Vi vill öka tillgängligheten för både gods och människor till och från Västerås både inom och utom landet. Det är viktigt för Västerås att fortsätta vara ett nav inom logistik, med alla de fyra transportslagen.

Men det är bara en del i vår handlingsplan. I den har vi identifierat ett antal åtgärder som ska prioriteras:

För det första. Satsningen på nya linjer har redan inletts.

För det andra. Inom fraktflyget pågår ett utvecklingsprojekt som kan få god ekonomisk påverkan. Västerås flygplats är dessutom 2020 utpekat i Nationell plan som central för fraktflyget.

För det tredje tittar flygplatsen på möjligheterna att utöka verksamheten med tungt skolflyg, där Västerås har ett av de bästa konkurrenslägena i Sverige.

För det fjärde. Inom ramen för samarbetet mellan fyra mälarstäder: Västerås, Enköping, Eskilstuna och Strängnäs, pågår ett arbete för hur vi bäst kan jobba med regional samverkan kring för flygplatsen viktiga strategiska frågor.

För det femte. Flyget ska samspela optimalt med andra transportslag.

Det är genom ett långsiktigt agerande med flera prioriterade åtgärder som flygplatsen utvecklas och stadens kostnader kan minska. För perioden 2016-2021 fokuserar flygplatsen utifrån handlingsplanen på att uppnå ett stegvis minskande behov av resurs-tillskott.

Målet är att stadens kostnad för flygplatsen 2019 ska vara 20 miljoner kronor och 2021 15 miljoner kronor. Det ska uppnås genom såväl kostnadseffektiviseringar som ökade trafikvolymer.

Detta ska lägga grund för att flygplatsen inom en tioårsperiod ska fungera på affärsmässig grund.

Västerås flygplats är den näst största skolflygplatsen i Sverige och Sveriges näst största privatflygplats. Totalt är Västerås flygplats den sjätte mest trafikerade flygplatsen i Sverige och det finns tillstånd för stor ökning av antalet flygrörelser.

Här finns passagerarflyg, charter, flygutbildning, flygteknikerutbildning, militärt flyg, privatflyg, ambulans och organtransporter, flygserviceföretag, företag som underhåller flygplan och helikoptrar, museum och flygplatsen är inte minst en tillgång vid olyckor och kriser.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons
Annons