Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Forskningsproppen missar

Annons

I morgon fattar riksdagen beslut om hur ytterligare 2,34 miljarder kronor till svensk forskning ska fördelas. Regeringens mål är att forskningen ska göra Sverige till Europas mest konkurrenskraftiga ekonomi med en hållbar ekologisk utveckling.

På områden där Sverige är eller har förutsättningar att bli världsledande ska staten samarbeta med näringslivet i särskilda forskningsprogram, föreslår propositionen. Detta sätt att stärka den internationella konkurrenskraften inom svensk industri är bra.

Svensk järnvägsindustri, med nästan 10 000 medarbetare, är i dag världsledande på en marknad med stark konkurrens. Inom Bombardier förvaltas Aseas och Ericssons arv som leverantör till järnvägen i Sverige och världen.

På vart fjärde tåg världen över finns det i dag elektrisk drivutrustning som har utvecklats, tillverkats och sålts av Bombardier i Västerås. Framtidens signalsystem som möjliggör gränslösa järnvägstransporter utvecklas hos Bombardier i Stockholm.

De tekniska lösningarna på de svensktillverkade X2000-tågen var unika när de kom i slutet av 1980-talet. Dessa tekniker har förfinats på efterföljaren Reginatågen som sedan 1998 sålts till många trafikhuvudmän i Sverige. Den 31 maj slöts det senaste i raden av exportkontrakt som innebär att Kinas järnvägsministerium nu har beställt 320 Reginavagnar. Det innebär att det snart kommer att finnas dubbelt så många Reginavagnar i Kina som i Sverige.

Varje nytt tåg som tillverkas utvecklar den teknologiska kompetensen i Sverige och skapar nya förutsättningar för miljövänliga transporter någonstans i världen. Den svenska järnvägsindustrins framtid borde därför vara av stort intresse för forskningspropositionen. Nu nämns inte järnvägen med ett enda ord.

I stället föreslår näringsminister Thomas Östros i propositionen att programmen där staten och vägfordons- och flygindustrin samarbetar får dela på omkring 100 nya miljoner. Satsningen görs "mot bakgrund av Sveriges framstående ställning inom fordonsområdet och branschens stora betydelse för svensk ekonomi, miljö och trafiksäkerhet".

Annorlunda lät det 2003 då den statliga myndigheten Vinnova tog fram en nationell innovations- och forskningsstrategi för miljödriven teknisk utveckling. Där påtalades möjligheterna att "skapa betydande framtida tillväxtmöjligheter för Sverige" genom att satsa på hållbara transporter. Det handlar om vägtransporter, järnvägar, sjöfart och framför allt samverkan mellan olika transportslag.

Vinnova såg risker med dagens splittring mellan olika transportslag och möjligheterna att samordna den kraft och långa tradition som finns i Sverige att utveckla och tillverka personbilar, lastbilar, flygplan och tåg.

Utvecklingen av fordon och drivsystem som nu sker i Sverige kommer att göra tågen mer effektiva och energisnåla. Framtidens signalsystem som nu ser dagens ljus inom Bombardier kommer att leda till säkrare trafik. Sammantaget gör detta att nya tåg blir allt billigare i drift till nytta för transportköpare och miljö.

Framtidens fordon, oavsett om de går på gummihjul eller järnhjul, liknar inte dagens. Stora möjligheter finns att låta forskningen kring olika fordonsslag samverka. Bombardier välkomnar ett forskningssamarbete mellan hela den svenska världsledande fordonsindustrin och staten med fokus på miljövänliga och säkra transporter. Då måste också järnvägsindustrin finnas med.

Denna möjlighet glöms bort i forskningspropositionen. När forskningspolitiken ska genomföras har vi som företrädare för järnvägsfordonsindustrin ett ansvar för att se till att framtidens tåg inte går Sverige förbi.

Tomas Andersson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons