Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hej Västmanland, vart tog du vägen?

Annons

Under de senaste 5-10 åren har jag från min sörmländska position beundrat länets offensiva och skickliga marknadsföring. Tänk om Sörmland haft en sådan medveten och proffsig marknadsföring, har jag tänkt otaliga gånger.

Jag började ana vart det var på väg i Västmanland när den ena parten efter den andra ville lämna Westmannaturism. By-politik och snävt revir- tänkande förstod jag låg bakom intressenternas agerande. Tänkte att det var väl den gamla bruksandan som återuppstod. Och så, över en natt, fann några revisorer hur man kunde likvidera en av Sveriges bäst fungerande organisationer för marknadsföring av en region. Västmanlands städer, orter, dess natur, upplevelser och evenemang berövades dess duktiga marknadsförare.

Västmanland var till helt nyss ett av Sveriges mest spännande län, marknadsfört av en oerhört professionell organisation. Nu ingår länet återigen i en del av ett tämligen blekt och ointressant gnällbälte. Varför ska man försöka hitta upplevelser i Västmanland, varför ska man tänka på att flytta dit? Och om man ändå känner en dragning till Västmanland, hur ska man hitta information om regionen?

Västerås stad har haft stor nytta av Westmanna-turisms marknadsföring. Men det räckte inte, staden skulle göra sin alldeles egna marknadsföring i ett eget företag. Detta företag har hittills bara lyckats med att göra sig ovän med regionens reklambyråer i ett patetiskt kampanjförsök som gått ut på om man säger hej, hej, tjena, tjena, god dag, god dag eller något liknande - ett så avslaget kampanjuppslag att det saknade förutsättningar att göra något som helst intryck, möjligen en generande pinsamhet.

Nu i mitten av mars 2006 vill jag se vad Västmanland har att erbjuda. Jag funderar på en vårlig fiske-utflykt med övernattningar, tänker mig också en rundtur tillsammans med några bekanta till några av Västmanlands alla bruk och herrgårdar. Funderar också på en dagsutflykt till museer och andra intressanta besöksmål som har med järnhantering att göra. Särskilt nyfiken är jag på allt som finns kring Ängelsberg. Sådana utflykter har jag gjort många gånger förr.

Självklart letar jag där jag alltid letat: www.vastmanland.se. Tro det eller ej, där finns bara ett besked om att "Västmanlands turism och marknadsföring undergår organisationsskifte och för närvarande finns ingen information". Västmanland har tagit en "time out"! Jag undrar vad alla människor som investerat i besöksnäringen tänker.

Den pinsamma hänvisningen från www.vastmanland.se uppmanar mig som besökare att kontakta respektive kommuns turistbyrå via kommunernas hemsidor. Jag lyder rådet och söker på www.vasteras.se. Där finns inte en rad om någon turistbyrå eller Westmannaturism eller hur jag ska leta vidare.

Ni som bor i Västmanland måste väl ändå tycka att detta är minst sagt pinsamt? Hur kan ni accep-tera att de resurser som investerats i marknads-föring av länet nu bara slängs på tippen? Förstår ni inte att folk utifrån undrar om Västmanland egentligen finns?

Vad jag undrar över är: Vilka hundar finns begravda tillsammans med Westmannaturism? Ingen kan väl ha klagat på Westmannaturisms insatser och resultat? I de västmanländska medierna har bara troskyldigt och naivt rapporterats om händelserna, inte om deras innebörd och konsekvens - man kan ju bara undra om vad som ska ersätta Westmannaturism, för det kan väl inte bara vara det fumliga marknadsföringsbolaget Västerås Co?

Jan Lindeberg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons