Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Järnvägspolitiken har spårat ur

Annons

Decenniers vanskötsel av den svenska järnvägen, såväl banor som tågmateriel, sätter allvarliga spår. Detta är mycket kännbart för Mälardalsregionen eftersom en väl fungerande snabb tågtrafik är en primär förutsättning för en långsiktigt hållbar utveckling av regionen.

Propåerna om att ta bort direkttrafik på Arlanda och mellan Eskilstuna och Örebro samt minskade statsbidrag till Uven (trafiken Uppsala-Norrköping via Västerås och Eskilstuna) är aktuella förslag i negativ riktning. Men det finns många fler problem runt om i regionen såsom indragna tåg, försenade och till och med inställda tåg.

Men hotbilden är mycket värre än så. För närvarande testar SJ de nya X40-tågen, med avsikten att dessa i höst ska börja trafikera Mälardalen.

Tågen presenterades nyligen på årets Mälarting. Men en glassig presentation från SJ:s sida döljer inte det faktum att kejsaren är naken. SJ uppger dessutom avslöjande nog att en tillräckligt hög tillväxt är en förutsättning för att de nya tågen ska lyckas, när utgångspunkten egentligen måste vara att tågen ska bidra till att skapa tillväxt.

X40-tågets egenskaper presenteras i facktidskriften Tåg, nummer 2 2004.

När alla data i tidningen analyseras och ställs mot andra tågs data blir man mycket betänksam. Tåget är gammalmodigt, extremt tungt och har genant klena prestanda.

För att belysa detta gör jag en jämförelse mellan två olika koncept, nämligen ett tåg med två ombyggda Rc-lok för 200 kilometer i timmen och sex rätt konstruerade dubbeldäckade personvagnar samt ett tåg med två X40-trevagnssätt. Jämförelsen ger följande för X40 besvärande utfall Rc-konceptet jämförs med X 40:

w mjuka boggier och axeltryck under 20 ton gör att Rc-tåget kan köra mycket fortare. Nuvarande regler medger inte överhastighet för X40 (stela boggier).

Rc-tåget kan köra i 200 kilometer i timmen mot 100 för X40 med dagens regler (21,5 tons axeltryck, stax D, ger högsta fart 100 kilometer i timmen)

w Rc-konceptet har dubbla accelerationen

w effekten är den dubbla, Rc-tåget accelererar med lätthet upp till 200 kilometer i timmen och håller den farten utan problem w kostnaden är cirka en miljard kronor mot 2,7 för X40

w Rc-tåget rymmer betydligt fler resenärer och har genomgång mellan alla vagnarna, i motsats till ett tåg med två ihopkopplade X 40-trevagnssätt

w kupéerna kan göras betydligt bekvämare i Rc-tåget - högre i tak och bredare vagnar

w Rc-varianten är betydligt billigare att underhålla (beprövad enkel lätt åtkomlig teknik)

w betydligt högre driftsäkerhet

SJ tycks stå inför ännu ett fiasko, som skulle drabba Mälardalsregionen hårt och som kommer att stå både SJ, staten, landstingen och kommunerna dyrt. Något ingen av parterna har råd med.

Sammantaget avspeglar planerna på X40 för Mälardalen en järnvägspolitik som spårat ur och ett SJ som inte fungerar. Det behövs nu tåg med hög produktivitet och intjäningsförmåga till så låga kostnader som möjligt. Detta förutsätter att:

w X40 inte sätts i trafik i Mälardalen

w ett alternativt modernt koncept med snabba loktåg sätts i trafik

w Möjligheten att anlita annan billigare entreprenör med attraktivare tåglösningar än vad SJ kan erbjuda utnyttjas.

GUNNAR SÖDERBERG

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons