Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mälardalen landets viktigaste tillväxtmotor

Annons

Västmanlands län är en del av Mälardalen. För att klara behovet av arbetskraft och bostäder i Mälardalen måste regionen ses som en integrerad helhet där länet fyller en viktig uppgift för att försörja hela regionen, och kanske framför allt Stockholm, med bostäder och arbetskraft.

Därför måste kommunikationerna mellan länet och Stockholm och självklart även inom länet vara av god standard. Annars undergrävs regionens och landets utveckling och framtid. Om den så kallade nollvisionen i trafiken därtill ska ha någon möjlighet att kunna uppnås är det nödvändigt med investeringar i vägnätet så att antalet döda och skadade kan minskas.

Nu hotas olika projekt i vårt län av regeringens misshushållning med statsfinanserna. Vägverket fick i samband med det panikartade Trollhättepaketet i våras nya uppdrag. Stormen Gudrun har också drabbat Vägverket, vilket regeringen knappt brytt sig om. Dessutom krävde regeringen i vårbudgeten ytterligare besparingar på 400 miljoner kronor av Vägverket som också kan drabba investeringarna.

Socialdemokraternas kortsiktighet hotar en långsiktig utveckling för vår region och vårt land. Ett vägprojekt som planerats är E 18 Enköping-Sagån vars arbetsplan gäller till och med 2006. Vägsträckan är starkt prioriterad av näringslivet för transporter mellan länet och Stockholm. Så sent som i somras fick också den undermåliga standarden konsekvenser då människoliv återigen skördades på sträckan. Något som kunde ha undvikits om vägen varit utbyggd.

Ska människor slippa dö behövs insatser. Löses snart inte slutfinansieringen så att beslut om byggstart kan fattas kommer planarbetet att få börja om igen och hela projektet försenas.

Ett annat vägprojekt som planerats under många år och nu hotas är förbifart Sala (riksväg 67/70) som påverkar både lokal och nationell trafik. Höstens budgetproposition är helt avgörande för vad som startas under nästa år.

Det har tyvärr tidigare visat sig att regeringen haft svårt att förstå nödvändiga investeringar i vårt län. Till exempel har tågtrafiken på både Uven (Uppsala-Västerås-Norrköping) och Bergslagspendeln hotats, trots att dessa binder samman regioner och ger människor möjlighet att ta sig till jobb och utbildning. Uven fick till slut, efter starka påtryckningar från regionen och i riksdagen från oss kristdemokrater, temporära löften att vara kvar.

Långsiktigt finns dock, trots vänsterkartellens debattartiklar i olika tidningar, inga utfästelser för någon av tåglinjerna. Hittills har också den ansvariga ministern i riksdagen undvikit att svara på frågor om väginvesteringarna. Tystnaden och passiviteten är bekymmersam.

Mälardalen är en stark region med oumbärlig betydelse för svensk utveckling och tillväxt i landet. 40 procent av den svenska ekonomin och 35 procent av befolkningen finns i Mälardalen. Befolkningen i regionen beräknas öka ytterligare.

Mälardalen har inte bara en stark befolkningsutveckling utan är också den viktigaste tillväxtmotorn i Sverige. Tillväxten i regionen var under åren 1990?2001 dubbelt så hög som i övriga landet. Stannar eller minskar utvecklingen och tillväxten i Mälardalen innebär det ett hårt slag mot svensk samhällsekonomi och får förödande konsekvenser för regionens möjligheter att bidra med medel till övriga landet.

I den kommande statsbudgeten behövs medel för att se till att byggstarterna i vårt län blir möjliga. Något annat är att sätta vår bygd och vårt land på efterkälken för mycket lång tid framöver och hotar ytterst tillväxten och välfärden.

Torsten Lindström

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons