Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Många i skolan mår dåligt

Annons

Vad händer i ett fotbollslag när lagspelarna mobbar varandra, skriker fula och hotfulla ord till tränaren eller spottar på domaren? Jo, man åker ut med buller och bång, får en varning, blir avstängd eller vad det nu kan vara. Alla vet spelreglerna och därför fungerar det hyfsat bra.

Men i skolans värld där kan man hota läraren eller sina kamrater, bråka och slåss och förstöra saker utan att det händer så värst mycket. Är inte det märkligt? Och skolan är ändå den plats där man förväntas ha lugn och ro för att inhämta kunskap och lära inför framtiden. Dessutom är man tvingad att vara där.

Hur har det kunnat gå så här snett? Det finns säkert olika förklaringar, men jag tror att en förklaring är att vi inte erkänt läraren som ledaren i klassrummet. På något konstigt sätt har det ansetts vara odemokratiskt? Men hur ska 25 olika individer med olika förutsättningar och motivation kunna prestera någonting över huvud taget om inte någon håller i rodret.

Vi måste ge lärare mandat att vara den som styr skeppet. Annars kommer det att gunga onödigt mycket i båten, den kommer garanterat komma ur kurs och inte alls nå den uttänkta destinationen.

Lärarna måste få veta vilka befogenheter de har när det inte fungerar. Det måste vara glasklart vad som gäller när någon elev hotar, mobbar, gör våldsamma utspel, kommer för sent gång på gång , bråkar och stör lektionerna etcetera. Annars skapar vi ledare som blir osäkra, förvirrade och frustrerade och det ger inga bra signaler.

Det måste bli tydligt både för lärarna och eleverna vad som gäller. Det skulle förmodligen skapa ett lugn och större stabilitet. Eleverna behöver inte lägga ner kraft och energi på att spela ut den ena lärarens regler mot den andres. Och föräldrarna får på det sättet också veta vilka regler som gäller och kan förhoppningsvis stå bakom dessa.

Sedan tycker jag personligen att det skulle vara bra om eleverna fick omdömen/betyg som anger hur man beter sig mot sin omgivning i skolan. Det kommer sannolikt att sporra merparten av eleverna att bete sig extra bra. Och det kan väl inte vara till någon nackdel för någon om effekten blir en trevligare arbetsmiljö? Dessutom ger samhället en signal att det är viktigt hur man beter sig mot sin omgivning. Varför är det så kontroversiellt? Eleverna får ju betyg i så många andra ämnen, så varför inte ett som talar om hur man uppför sig? Ett juste beteende ska väl uppmuntras på alla tänkbara sätt?

Skolpolitiker och myndigheter måste på något sätt ändra inriktning vad gäller skolan. Ett drägligare arbetsklimat behöver skapas för lärare och elever. Varför inte dra lärdom av de skolor som faktiskt fungerar bra i Sverige och i andra länder? Men vänta inte för länge. Det är många människor i skolans värld som mår alltför dåligt och så ska det väl inte behöva vara i ett civiliserat land som Sverige?

Agneta Tersmeden-Hendel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons