Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mattias Goldmann, Fores: Ta ansvar för besluten om avgiftsfri busstrafik

Annons

Extern utvärdering krävs

Vem tjänar på nolltaxa på bussen?Foto:  Niclas Norén

Gratis är inte alltid gott, och sällan gratis på riktigt. Det gäller i hög grad den gratis busstrafik, som Sala nu planerar införa 1 april. Istället för att brukarna betalar, står kollektivet för hela notan över den kommunala skattesedeln.

Att kollektivtrafikresandet ökar när avgiften är noll får närmast ses som självklart, men liksom VLT:s ledare påpekar, så är det inte givet att det främst är bilister som lockas av lägre priser. För att attrahera vanebilister - den klimatmässigt viktigaste gruppen - är det möjligt att kostnaden för nolltaxan ger större effekter om den investeras i bekvämare bussar, högre turtäthet, realtidsupplysning eller annat som gör det trivsammare och enklare att ta bussen.

Mindre kontroversiellt är att avgiftsfri kollektivtrafik kan vara rätt väg att gå i väl genomtänkta och avgränsade områden. Östersund valde till exempel att låta bussen vara gratis för ungdomar, vilket var en ganska liten kostnad eftersom gruppen dels är begränsad, och många ändå får busskort av kommunen.

Vi ser nu att detta lett till minskat bilskjutsande, särskilt helgtid, men också att cyklandet minskat. Västtrafik har en liknande satsning på äldre vilket avlastar färdtjänsten och därmed minskar andra kostnader.

Sala kommunstyrelses ordförande Carola Gunnarsson tycks vara inne på liknande resonemang (VLT 171218), med tankar framför allt om Salas omfattande gles- och landsbygd där taxorna hittills varit höga och bussen mycket oftare skulle ersätta bilen än cykeln. Carola Gunnarsson tycks också framför allt måna om de som har det ekonomiskt knapert, och då måste man hålla med VLT:s Sakine Madon att nolltaxa på bussen är ett trubbigt instrument.

Kommunalrådet har rätt i att ifrågasätta hur relevanta andra städers erfarenheter är för Sala. Varje situation är unik och frågan är relativt outforskad; få kommuner har nolltaxa, de som har det har ofta genomfört andra förändringar samtidigt vilket gör det svårt att veta vad som var nolltaxans resultat.

Dessutom får man nog anta att de som infört nolltaxan gärna vill att resultaten ska vara positiva. Det ger resonerande personer som Gunnarsson ett särskilt ansvar för Salas beslut; säkerställ att det granskas externt, utan skygglappar och med beredvillighet att justera så att utfallet blir så positivt som möjligt för brukare, för kommunen och för klimatet.

Mattias Goldmann

VD, den gröna och liberala tankesmedjan Fores

Läs mer:

Debatt: Avgiftsfri busstrafik är bra för äldre på landsbygden

Ledare: "Gratis" buss är varken gratis eller klimatsmart

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons
Annons