Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mellan fantasi och verklighet

Annons

Postmodernismen eller postmoderniteten hävdar att moderniteten, som hade sina rötter i upplysningstiden, den industriella revolutionen och marxismen har kollapsat. Vi lever i stället i dag i en tidlös, tillfällig, kultur som består av dubbla budskap, parodier, pastischer och sociala och kulturella gränsöverskridanden. Vi lever i en konstlad värld som föder fram en rad nya fenomen.

I dag går det inte alltid att dra några gränser mellan vad som är original och vad som är kopia, vad som är äkta och falskt eller vad som är fantasi och vad som är verklighet.

Internet har gjort att vi i dag kan etablera nya bekantskaper och ingå förhållanden. Med cybervärlden har även den riktiga världen förändrats. Nya former av kommunikation har uppstått när vi mejlar och chattar, språket har förnyats och anpassats för mediet och vår tids och rumsuppfattning har skakats om ordentligt. I dag behöver vi inte lämna vardagsrummet för att ta del av världen- eller vara en del av den. Dygnet runt, året runt, finns det människor som vill ha kontakt. En dator med internetuppkoppling är det enda som behövs.

I dag är det inte helt enkelt att upprätthålla en distans till skeenden och saker i vår tillvaro. Vi är inte längre betraktare av omvärlden utan i stället uppslukade av den. Gränsen mellan subjekt och objekt är bortraderade, liksom gränsen mellan offentlig och privat. Ett exempel på hur det privata rummet har blivit offentligt är dokusåporna, där de deltagande avslöjar de mest intima saker om sig själva. I doku-såpan Big Brother, som har blivit en framgång över hela världen, delar unga människor liv och vardag i ett isolerat hus fullt med kameror.

Tv-tittarna, omvärlden, vet vad som händer i huset - men i huset vet man vet man inte vad som händer i omvärlden. I Temptation Island är det vardagens frestelser som utgör den stora utmaningen. Kort beskrivet handlar det om att fyra par ska tillbringa två veckor på en exotisk paradisö. Paren, det vill säga kvinnan och mannen, bor på olika sidor av ön och träffar inte sin partner under vistelsen.

I respektive läger bor ett antal singlar som har i syfte att flirta och fresta till otrohet. Spänningen i programmet byggs upp kring parets förhållande - kommer det att överleva två veckors frestelse i ett tropiskt paradis där båda är omgivna av attraktiva singlar? Föga förvånande har serien i medierna kommit att kallas för just otrohetssåpan och har genererat en mängd tidningsrubriker som: "De föll för frestelsen", "Sexorgie på otrohetsön", och "Ny porrskandal i otrohetssåpan", för att nämna några ur Expressen.

I det postmoderna samhället finns det inte längre några hemligheter. Våra innersta känslor och tankar, lyckorus eller traumatiska upplevelser finns att beskåda för allmänhetens ögon. Otrohet på film, i tv, tidningar, musik och på nätet hjälper betraktaren att stilla sitt sam-vete och kan kanske få de egna misstagen och felstegen att framstå som mindre. Man kan se det som att vi lever i en stimulerad värld där mediet har blivit budskapet och där förutsättningarna för mänsklig kommunikation och interaktion har fått anpassa sig efter det. I en tidsera där vi konsumerar tv-program som går ut på att de deltagande ska bedra sina respektive, och chattar och flirtar med främmande människor på nätet för att sedan dumpa dem med ett musklick, har vi närmat oss en sorts relationernas slit och slängkultur. Vi konsumerar andra människor, deras yttre och deras liv som om de vore objekt, ting utan känslor.

Nya livsstilar och experimentella levnadsformer avlöser varandra men också våra kroppar invaderas. Vi har Miss Universe, Miss World och skönhetstävlingar för barn. Det ständigt föränderliga modet som fångar upp allt från gatukultur, gaykultur och religiösa strömningar mynnar ut i skräddarsydda plagg som därmed närmast får politiska budskap. Jakten på den perfekta kroppen genomsyrar vår vardag och uppmaningar och ideal förmedlas via reklam, populärpress, tv-serier och film.

Självklart påverkar det också vårt förhållande till varandra. Min kropp talar om vem jag är, mina kläder och smycken, mitt yrke, mitt hus, min bil, vi har blivit våra materiella ägodelar. Relationer, äktenskap, vänskapsband arbete och bostad - allt är flyktigt och förgängligt. Men aldrig har det i historien funnits så mycket valmöjligheter. Men att välja innebär samtidigt att välja bort.

Evin Esmailnejad, fp, Västerås

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons