Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Minska stödet till flygplatsen

För några månader sedan opponerade jag mig i kommunfullmäktige mot det nya aktieägartillskottet på 25 miljoner kronor till flygplatsen. Nyttan med flygplatsen står inte i proportion till kostnaderna, anser jag.

Annons

Underskotten måste skyndsamt minska. När jag i fullmäktige fick frågan hur underskotten ska kunna minska, angav jag en möjlig väg framåt: att ifrågasätta passagerartrafiken.

I debatten i fullmäktige förde jag fram åsikten att passagerartrafiken idag inte ens bär sina rörliga kostnader, det vill säga att de intäkter som passagerartrafiken för med sig inte täcker de kostnader som uppkommer som en följd av densamma.

Under debatten blev jag angripen av en brokig skara politiker från skilda partier. De hade en sak gemensamt: De lever i villfarelsen att mer passagerartrafik är lösningen på flygplatsens ekonomiska bekymmer.

Efter debatten i fullmäktige har S-styret hojtat i media om kraftigt utökade flygvolymer som vägen framåt, uppenbarligen i trygg okunnighet om att denna väg redan prövats förut. Två av dem som verkligen varit med tidigare är lyckligtvis inte lika okunniga.

Åke Hillman (S), mångårig kommunstyrelseordförande, och Gunnar Barkman, mångårig infrastrukturstrateg i Stadshuset, har båda tagit till orda på sociala medier den senaste tiden. Båda bekräftar där med emfas den bild jag gett i fullmäktige:

För varje ny intäktskrona från passagerartrafik så ökar kostnaderna än mer, liksom alltså underskotten.

Orsaken? Ett massivt överutbud av flygplatskapacitet på den svenska marknaden. Flygbolagen kan välja och vraka.

Flygplatsägarna (ofta offentliga) står snällt med mössan i ena handen och skattepengarna framsträckta i den andra.

Detta slöseri måste få ett slut! Jag vädjar till ledarna för dagens S-styre att lyssna på Åke Hillman i denna fråga.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons
Annons