Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

P23Helanders krönika

Annons

Var sitter människovärdet?

I radio hörde jag söndagen den 13 februari programmet Filosofiska rummet. Man debatterade vari människovärdet består. Juridiskt och teoretiskt har ju alla mänskor lika värde enligt internationella avtal. Men vari består likheten? Att vi är lika bra allihop? Att Stalin och Moder Teresa behandlade människor lika bra? Så är det ju inte.

Från vilken synpunkt är Nelson Mandela och Hitler lika värdefulla människor? Diskussionen gav inget svar.

Jag skulle ha velat svara: Värdet består inte i vad en människa själv är eller har eller gör. Det finns inga mått att mäta sådant med. Men värdet består i att man är älskad av någon, värdefull för någon.

En liten baby kan inte göra någonting, bara äta och sova. Men av sin mor är den gränslöst älskad och betraktad som den största skatten i världen. När den växer upp blir den antingen snäll eller stygg, men modern fortsätter hela tiden att älska den. Den prislappen sitter alltid kvar.

Det finns en som älskar alla människor hurudana de än är. Han älskar dem inte för vad de är eller gör. Utan för att Han är den eviga Kärleken, som liksom solen lyser på alla utan undantag. Jesus säger: "Gud låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga."

Skulle Gud räkna poäng och procent för att godkänna och ta emot en människa, då vore Hans kärlek ingen spontan och självförglömmande kärlek. Saligheten kan inte köpas. Och ingen människa är så usel att hon inte är älskad av Gud. Det var till en rövare som Jesus sade på korset: "I dag skall du vara med mig i paradiset."

Varje människa har i Guds ögon ett konstant värde. Det är det enda orubbliga människovärdet. Skapad av Gud, älskad av Gud. Bibeln säger att Gud skapade människan till sin avbild, till man och kvinna skapade Han henne. Det betyder att vi på något sätt har likhet med Honom. Han ville ha kontakt med tänkande varelser.

Varför skapade Han inte bara goda och lydiga människor? Nej, Han måste ge dem en fri vilja och rätten att säga nej till Honom, rätten att lyda den onda makten i stället för Gud. Bara om det finns alternativ har valet värde. Vore människan som en robot hade mänskligheten inget värde.

Så blev vår tillvaro ett slagfält i kampen mellan ont och gott. Att det finns en ond makt sägs redan i skapelseberättelsen.

Jesus sade också: "Nu råder mörkrets makt "(Luk 22:53).

Samtidigt hade Gud en intensiv önskan att människorna skall välja den goda vägen. Han ingriper ibland. Han utlovade lön eller straff för att hjälpa oss lyda hans bud.

Man tycker sig se två olika drag hos Jesus. Ibland talar Han pliktskyldigt stränga ord om straff och belöning. Som i liknelsen om fåren och getterna, där de goda och onda delas i två hopar och den ena går till straff, den andra till belöning. Då talar han högtidligt till en stor skara.

Men när han i verkliga livet träffar en stackars syndare, då tycks kärleken och önskan att förlåta ta över i hans hjärta. När fariséer och präster är samlade för att stena en äktenskapsbryterska till döds - såsom lagen föreskrev - då ingriper Jesus och räddar henne. Han säger till henne: "Icke heller jag dömer dig. Gå och synda icke härefter" (Joh 8).

Där fanns en illa beryktad, ohederlig förman för tullindrivarna vid namn Sackeus. Jesus visste att han var ångerfull och besökte honom i hans hus. Folk som såg detta blev upprörda och sade: "Titta, Jesus är gäst hos en syndare!" Men Jesus sade; "Människosonen har kommit för att uppsöka och frälsa det som var förlorat" (Luk 19:9). Och Sackeus gjorde stor botgöring och gav dubbelt igen till dem som han lurat på pengar.

Många sådana scener finns i Bibeln. Jesus möter syndare med kärlek och förlåtelse. Jag hoppas att det blir så också på yttersta domen. När vi alla skall stå till svars. Att kärleken får sista ordet.

När Gud i människogestalt kom på besök till oss, fick vi med egna ögon se hur den ende som inte förtjänade straff fick lida på korset.

I den osynliga världen pågår ständigt en korsfästelse. När vi är grymma och kärlekslösa är det liksom ett spjut i Guds sida. Detta pågår hela tiden osynligt för oss.

Men en gång fick människor själva se Hans lidande. De kunde skriva och berätta om det i evangelierna. Korset har i hela världen blivit känt som den kristna segersymbolen.

Du har stort värde. Du är trygg. Du är älskad.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons