Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Risk att uppmärksamheten blir sämre

Annons

Artikeln "Färre skadade med sänkt hastighet" den 26 oktober är säkert helt korrekt men kommer ändå inte i mål. Problemet att en hastighetsbegränsning inte får alla att sänka farten berörs, men penetreras inte. Jag tror att med stenhård hastighetskontroll som får tillräckligt många att respektera 70 så blir man ögontjänare och missar en hel del andra krav på uppmärksamhet och försiktighet.

Att denna vägsträcka är stressig är oomtvistligt. Det är massor med av- och påfarter. Det är stadstrafik som inte anpassat sig till motorvägskörning.

Det är kurvigt och backigt. Det är mycket som stjäl uppmärksamheten. Den som är van vid detta och tänker på det skärper sig på flera sätt, vilket måste vara bra för trafiksäkerheten. Därav följer att skyltning för dem som inte känner vägen måste vara bra. Sätt upp ett flertal skyltar med olika budskap typ "Olycksdrabbad väg", "Varning för många av- och påfarter", "Varning för långsam trafik", "Genomfartstrafik välj gärna vänster körfält".

Vi kommer att få allt fler yrkesförare vana vid motorvägarna runt tyska storstäder. Det gäller bara att göra dem uppmärksamma på att här i Västerås möter man under 5-12 kilometer samma stress som där. Och kanske få oss att anamma de trafikregler och trafikvanor som man kommit fram till där nere. Jag blir stressad om en stor tankbil kör om mig på vänster sida oavsett om han kör i 70 eller 90 eller 110. Det skulle jag inte behöva vara om jag var van vid det och kan lita på att han vet vad han gör. Viktigare är nog att inte få bilar som kör om mig på höger sida för att jag väljer att respektera en hastighetsgräns som inte min medtrafikant förstår.

Det skrämmer mig lite att fyra representanter för trafiksäkerheten inte kan räkna upp några av de trafikregler som man bör följa på denna sträcka, utöver att respektera hastighetsgränsen.

Man ska våga välja vänsterfilen när man kommit upp över 70.

Man ska inte köra om till höger annat än vid nästan stillastående trafik.

Man ska lägga ifrån sig mobiltelefonen på denna sträcka.

Man ska hålla avstånd.

Vägrenen skulle kunna målas om till lokalfil. Det skulle kunna vara hastighetsgräns 50 i lokalfilen (vägrenen), 70 i högerfilen och 90 i vänsterfilen (genomfartsfilen).

Det är mycket man kan göra. Så länge det är föraren och inte vägen som styr bilens hastighet så gäller det att få förarna med sig. Jag tror att mina medtrafikanter kör efter sin förmåga, men det är jobbigt om vi kör med olika uppsättningar av trafikregler och har olika benägenhet att följa givna hastighetsgränser.

Lars-Olof Carlsson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons