Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rör inte Tunby/Aroslundsbussen

Annons

Vid teknik- och idrottsnämndens aprilsammanträde presenterades ett utkast till kommuntransportplan innehållande bland annat förslag till vissa ändringar i busstrafiken i Västerås från och med juni 2005.

Bland annat föreslogs indragning av linje 14 över Aroslund, Tunby och Rocklunda-Apalby för att i stället dras via Hovdestalund.

Som ett skäl för denna ändring anfördes att resandeunderlaget i nämnda områden är alltför svagt enligt en trafikanträkning under ett par veckor vid ett antal hållplatser, undantagandes då den troligen mest frekventerade hållplatsen "Carlforsska".

Ett annat skäl till linjeändringen var att för Rönnbybor förkorta restiden till centrum. Det är givetvis bra för boende på Rönnby. Vad som inte framkom var att Rönnbyborna förlorar direktbussen till Carlforsska gymnasiet och till fritids- och idrottsanläggningarna - viktiga inte minst för ungdomarna - vid Apalby och Rocklunda.

Med den nya linjedragningen måste Rönnbyborna åka till centrum för bussbyte för att ta sig till exempelvis Rocklundas/Apalbys idrottsanläggningar. Det verkar onödigt omständligt när direktförbindelser nu finns och kan behållas.

Boende på Tunby och Aroslund förlorar en uppskattad busslinje. Västeråsare från andra stadsdelar mister en bekväm bussförbindelse till nämnd gymnasieskola och nämnda idrottsområden. För besökare vid stora idrottsevenemang vid Rocklunda och i Västeråshallen är direktbussar från olika stadsdelar uppskattade och bidrar till minskad bilträngsel på parkeringar och tillfartsgator.

Vid teknik- och idrottsnämndens majsammanträde presenterades remissupplagan av Kommuntransportplanen där förslaget om ändring av linje 14 (som blir linje 16) fanns kvar. Detta betyder, om förslaget fastställes av Västmanlands Lokaltrafik, att linje 16 körs via Hovdestalund med tre bussar i timmen. Den två kilometer långa sträckan från Hovdestalund fram till Vallbybron, med ett i det närmaste obefintligt resandeunderlag, kommer att under dagtid få fyra bussar i timmen eftersom linje 9, som vi föreslår bör trafikera Rönnby, också trafikerar sträckan. Boende på Tunby och Aroslund, där resandeunderlaget faktiskt är större än på Skultunavägen, får nöja sig med en buss i timmen endast under några timmar mitt på dagen. Vi menar, och hoppas, att styrelsen för Västmanlands Lokaltrafik instämmer: att bussar skall gå där trafikanter finns för att erbjuda västeråsarna god kollektivtrafik, som ger viktiga intäkter i en ansträngd ekonomi.

Nämndens majoritet av socialdemokrater och vänsterpartister visade inget engagemang i frågan och beslutade enligt förslaget. Vi moderater, som månar om god tillgänglighet till busstrafiken, reserverade oss mot beslutet och vidhöll således oförändrad linjesträckning för Rönnbybussen.

HANS G ERIKSON BJÖRN NORELL

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons