Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så kan elever lyckas i skolan

Samhällsplacerade barn får sämre skolresultat än andra barn.

Annons

Endast 55 procent av de samhällsplacerade barnen får behörighet till gymnasiets nationella program efter grundskolan, att jämföra med nästan 90 procent för alla barn.

Det visar Socialstyrelsens öppna jämförelser, som kom tidigare i år. Några kommuner höjer sig över genomsnittet, men inte Västerås.

Här får endast 55 procent av de samhällsplacerade barnen behörighet till gymnasiet. Detta är siffran för barn födda i Sverige. För utlandsfödda är siffran ännu sämre.

Flera undersökningar har visat att skolan är avgörande för hur det går för ett samhällsplacerat barn senare i livet. Ett lågt eller ofullständigt betyg flerdubblar riskerna för drogmissbruk, kriminalitet, biståndsberoende och utanförskap.

Fullständiga skolbetyg mer än halverar riskerna. Skolresultatet kan vara skillnaden mellan ett gott liv eller ett liv i utan-förskap.

Det finns verktyg för att lyfta de samhällsplacerade barnens resultat. SkolFam är ett sådant.

I SkolFam-modellen samverkar skola, socialtjänst och familjehem för att hjälpa samhälls- placerade barn att klara skolan. De första resultaten har nu kommit.

Genom SkolFam- modellen får 80 procent av barnen i samhällsvård behörighet till gymnasieskolans nationella program. Västerås är en av de kommuner som inte infört SkolFam.

Alla barn i Sverige har rätt till en bra skola och till att bli väl förberedda för vuxenlivet. Det är en rättighet också för samhällsplacerade barn.

Hur ska de samhälls-placerade barnen i Västerås få samma möjligheter som andra barn?

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons
Annons