Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Samlat regionalt budskap nyckeln till framgång

Annons

Hela veckan 24 - 30 september var jag i Seattle i USA som medlem i en delegation från Mälardalsrådet med ett 30-tal representanter från näringsliv, universitet och kommuner. Syftet var att se och lära av Seattles erfarenheter av att verka i en globaliserad och kunskapsdriven ekonomi.

Förr var Seattle porten till Alaska. Numera är Seattle en stad i det globala samfundet som ligger mitt emellan London och Tokyo.

De senaste tio åren har tre nobelpris gått till Seattle-området. I Seattle finns stora och expansiva företag som Microsoft, Boeing och Starbucks Coffee. Det finns också starka kluster inom bioteknik och IT. Seattles stora utmaningar är i första hand att få ordning på trafiken och de höga fastighetspriserna med åtföljande höga boendekostnader.

Ett samlat budskap och gemensamt från regionen är nyckeln till framgång i den globaliserade världen. Klarar vi det i Stockholm - Mälarregionen? "Stockholm - the Capital of Scandinavia" måste i så fall förädlas och ge substans till resten av regionen för exempelvis Västerås och Västmanland.

I vårt län har vi en hög andel utlandsägda företag. Surahammar är som exempel den kommun i Sverige som har högsta andelen med 67 procent utlandsägda företag. Västerås ligger strax under 50 procent med företag som ABB, Flextronics, Bombardier med flera.

Vilka faktorer styr lokaliseringar och investeringar? God lönsamhet och avkastning på kapitalet är förstås en viktig faktor. Men hit hör också tillgången till välutbildad och duktig arbetskraft.

Man pekade mycket tydligt på att livskvalitet betyder mycket för att attrahera kunnigt folk. Är man duktig kan man välja mellan jobben - det är samhällsservice, boende, kultur och natur som avgör vilket jobb man väljer. Nog är det argument som känns igen från vår egen hemmaplan!

Sett från perspektivet Stockholm - Mälarregionen har vi ungefär samma situation som Seattle har haft, nämligen att särintressen slår sönder varandra. Klarar vi i Västerås, Surahammar och Fagersta att knyta oss till varumärket "Stockholm - the Capital of Scandinavia"?

Jag, som själv varit skeptisk, är övertygad om att vi både måste och bör. Men då måste alla samverka mera för att lyfta fram ett samlat och gemensamt budskap för hela regionen.

Vi står också inför en globalisering som bara är i sin linda och där nationsgränserna suddas ut. Det är inte så många i Kina eller Indien som vet något om vare sig Västerås eller Hallstahammar. Ska vi finnas med på den globala kartan handlar det om Stockholm - Mälarregionen.

Ett annat budskap var att universiteten är Seattles viktigaste drivkraft för ekonomisk utveckling. Och då har man ändå Microsoft? Snacka om att ha fokus på forskning och framtid! För min del tänkte jag på att vi gärna vill att Mälardalens högskola ska bli ett universitet.

Vi svenskar fick också ett tack för att duktiga svenskar flyttade till Seattle för 100 år sedan. Jag tänkte på hur vi förhåller oss till dem som idag lämnar sina hemländer för att flytta till vårt land.

Kommer vi om hundra år att tacka barnbarnen till dagens invandrare och flyktingar för att de stannade kvar för att bygga en ny framtid i Sverige? Kommer vi att minnas att de som i dag grundar nya stora svenska företag kanske kommer från Italien, Turkiet eller Thailand?

Jag hoppas verkligen att vi ska komma så långt.

Ulla Persson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons