Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sänkt bensinskatt är inte lösningen för bilister

Annons

Det höga bensinpriset är inte tillfälligt. Fler och fler länder har gjort sig beroende av oljan och när efterfrågan blir större än tillgången blir priset naturligt högre.

Som landsbygdsbo och bilägare känner jag av höjda bensinräkningar, men jag vill ändå bidra till omställningen. Sänkt bensinskatt är varken en långsiktig lösning för min plånbok och absolut inte för klimateffekten.

Oljans tid har nått sin kulmen och det är dags för andra än oljeshejkerna att livnära sig på vårt behov av bränsle.

Med all respekt för alla som tycker att bensinpriset och bensinskatten är för hög, vi måste nu ha is i magen och se att miljöutmaningarna är jättestora och att Sverige har stora chanser att skapa jobb just genom de alternativa bränslen och bilar som måste tas fram.

Vi har företagen, forskningen, miljökunnandet och logistiken, medan marknaden är global. Här finns en svensk industriell utmaning och det gäller att hänga med nu för det finns andra länder som insett att det är alternativen som gäller i framtiden.

I Brasilien står till exempel de miljövänliga bilarna för 68 procent av nyförsäljningen.

För att få samma positiva utveckling i Sverige vill jag och mitt parti ge konsumenterna 10 000 kronor i bidrag vid köp av miljöbil.

Vi vill också sänka skatten på etanolbränslet och likställa förmånsvärdet på etanol- och gasbilar. Vi inser samtidigt att det finns många människor som är beroende av sin bil för att kunna ta sig till jobbet och inte har råd att investera i en miljöbil här och nu. För detta ändamål är det rimligt att höja reseavdraget med 25 procent till 23 kronor.

Jörgen Johansson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons