Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SJ måste ta ansvar för dagens tågtrafik

Annons

I onsdagens VLT kommenteras debattartikeln om tågfrågan som var gemensam för sju socialdemokratiska KS-ordföranden.

Avsikten med debattartikeln var att påtala att SJ måste se till att tågtrafiken i Stockholm - Mälarregionen och Östra mellansverige fungerar utan störningar och i enlighet med tidtabellen. Det är ju SJ och ingen annan än SJ som har ansvar för den tidtabell och den tågtrafik som bedrivs utifrån dagens förutsättningar. Och som vi sade i debattartikeln är det oacceptabelt med de ständiga störningarna i tågtrafiken.

För att vi ska få en trygg, säker och prisvärd kollektivtrafik som svarar mot växande behov i det längre perspektivet behövs ytterligare åtgärder.

För det första måste Citybanan och Mälartunneln i Stockholm förverkligas så snart som det bara är möjligt. Detta handlar om de två järnvägsspår som går från Stockholms cent-ral över Mälaren och vidare in i berget på Södermalm. Dessa två spår invigdes 1871. Då passerade ett tåg varannan timme över spåren. Sedan dess har det gått 132 år, och nu trängs massor av tåg och människor på dessa spår.

I nuläget passerar ett tåg var tredje minut på spåren från 1871.

Självklart skapar detta ständiga problem med förseningar, stopp och elände som drabbar alla pendlare och resenärer från exempelvis Västerås. Enligt bedömningar skapar de två spåren dessutom förseningar för upp till 80 procent av landets totala järnvägstrafik. Förseningarna drabbar även många tåg som aldrig ens kommer i närheten av Stockholm. Tala om ett nationellt problem!

För det andra måste staten ta ett ökat ansvar för den mellanregionala tågtrafiken. Om trafikhuvudmännen ensamma ska ansvara för den mellanregionala trafikens utveckling blir det bara den trafik som täcker sina egna kostnader som kommer att genomföras och utvecklas.

Arbetspendlingen sker i dag över allt längre sträckor. Stockholm, Mälarregionen och Östra mellansverige är ett bra exempel på detta. Men ska arbetspendlingen bli intressant för flera, i synnerhet för kvinnor, måste kostnaderna ned till en rimlig nivå.

Taxesättningen måste därför ses över, göras mer rättvis och samordnas bättre. Det är orimligt att ett månadskort för cirka 11 mil från Västerås till Stockholm kostar nära

2 700 kronor medan cirka 11 mil mellan Kristianstad och Malmö kostar mindre än 900 kronor.

För det tredje måste vi sträva efter en bredare samsyn i Stockholm Mälarregionen om trafikfrågorna. I nuläget finns det flera trafikhuvudmän i regionen. Genom ett ökat gemensamt agerande får vi bättre möjligheter att påverka trafikutbudet, tidtabeller etcetera. Mot bakgrund av hur SJ sköter

trafiken vore det även välgörande med fler aktörer som utför trafiken.

Det är nu hög tid att utveckla ett nytt och framtida transportsystem som möter Sveriges växande behov av snabba, effektiva, säkra och miljövänliga transporter. Detta arbete måste börja med att SJ:s styrelse tar ett reellt ansvar för att dagens SJ-verksamhet fungerar tillfredsställande och godtagbart för de tiotusentals resenärer och pendlare som i stor utsträckning är beroende av SJ för att ta sig från punkt A till B.

Ulla Persson

VLT svarar:

Det är lätt att hålla med om mycket av det Ulla Persson skriver i sin artikel. Men varför är så mycket ännu ogjort? Varför har det gått så trögt att få ökad spårkkapacitet i Stockholm? Varför har staten inte gjort något för att förbättra den regionala och mellanregionala tågtrafiken? Varför slår den socialdemokratiska regeringen vakt om SJ:s monopol i Mälardalen?

Ulla Persson (s) pläderar som om hon vore en missnöjd oppositionspolitiker. Men vilket parti regerar egentligen Sverige?

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons