Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skapa fler jobb i besöksnäringen

Annons

Med oro konstaterar vi att en förbättrad konjunktur inte resulterat i fler jobb. För att vända den negativa utvecklingen måste vi noga analysera var lösningarna till ökad sysselsättning kan finnas. Och mycket tyder på att det är den privata tjänstesektorn som har potential att skapa flest nya jobb i framtiden.

Sverige har mängder av intressanta besöksmål. Våra sjöar, berg, hav och skogar, spännande städer och mötesarenor kommer alltid att locka människor som när de kommer hit måste bo, äta och transporteras. Och det är här besöksnäringen kommer in i bilden. Det finns tydliga indikationer på att detta är en framtidsbransch med stora sysselsättningsmöjligheter:

Först och främst är turismen, som redan idag är världens fjärde största industri, en av de snabbast växande näringarna globalt. World Tourist Organisation (WTO) beräknar antalet internationella, övernattande turister till 1,5 miljarder år 2020. Människor lägger mer pengar på resor, nöjen och upplevelser i takt med stigande lönenivåer.

Handeln mellan världens länder ökar snabbt, vilket har gjort att affärsturismen ökat från 12 procent till 20 procent av den totala turismen de senaste 15 åren och fortsätter att öka.

En avreglerad flygmarknad innebär samtidigt att fler privatpersoner kan resa. I Nyköping har turismomsättningen ökat med en kvarts miljard sedan lågprisflyget blev tillgängligt på Skavsta. Antalet sysselsatta i turismnäringen i Nyköping har ökat med 130 personer och hotellövernattningarna med 9 procent sedan 2002, enligt en turistekonomisk undersökning från Resurs.

Vi ser alltså en växande näring, där dessutom intresset att jobba är stort bland unga.

En enkät på Lunarstorm på uppdrag av Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare visade att 74 procent av Sveriges ungdomar tror att de kan bli framgångsrika företagare inom hotell och restaurang. Många är beredda att jobba hårt för att lyckas. Det visar en kämpaglöd som är viktig för att en bransch ska kunna växa.

Många unga söker också in på gymnasieskolornas hotell- och restaurangprogram. En del väljer att vidareutbilda sig på universitet och högskolor med specialinriktningar som turism- ekonomi, hotellmanagement, restaurang- och måltidskunskap och gastronomi. Restauranghögskolan vid Umeå universitet, restauranghögskolan i Grythyttan/Örebro universitet och Campus Helsingborg/Lunds universitet får årligen tusentals ansökningar. Även handelshögskolan i Göteborg erbjuder en inter-nationell master utbildning i turismekonomi och hotell- och restaurangekonomi.

Nu är det viktigt att kompetensen tas till vara! Ska Sverige ta marknadsandelar på den internationella turismmarknaden och skapa fler jobb måste näringen ges förutsättningar att växa och utvecklas. I dagarna har regering och riksdag enats om att Sverige ska ha en hög attraktionskraft som turistland och en konkurrenskraftig turistnäring som bidrar till hållbar tillväxt och ökad sysselsättning.

Vi hoppas att regering och riksdag arbetar hårt för att uppnå de målen. Det är nu tåget går, så låt oss ta chansen att skapa ett av världens starkaste turistländer. Då kan vi skapa nya arbetstillfällen och undvika att duktiga och kompetenta ungdomar tvingas leta jobb i blindo.

Tommy D Andersson

Professor i företagsekonomi

vid Handelshögskolan i Göteborg

Carl-Jan Granqvist

Fil. Dr. HC. i måltidskunskap

vid Örebro universitet och professor

i måltidskunst vid Stavangers universitet

Magnus Jirström

Docent i kulturgeografi och prefekt,

Lunds universitet/Campus Helsingborg

Lena Larsson Mossberg

Docent i marknadsföring,

Handelshögskolan i Göteborg

Lars Lövgren

Docent och föreståndare för restaurang-

högskolan vid Umeå universitet

Leif Holmström

Bransch- och utbildningschef, Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons