Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolskjutsfrågan - en parodi som s och v regisserar

Annons

Västerås stads hantering av skolskjutsarna börjar mer och mer likna en parodi. Vet man egentligen vem som är ansvarig? Tyvärr är det trafiksäkerheten för våra barn som blir lidande.

De nya riktlinjerna för skolskjutsar ska tydliggöra kommunens skolskjutsverksamhet och den grundtanken är bra. Konsekvenserna av de nya riktlinjerna kan dock bli förödande och är inte tillräckligt utredda, därför kunde vi i centerpartiet inte ställa oss bakom dem.

Ett exempel på vansinnighet är de nya avståndsreglerna för skolskjuts. Små barn kan i värsta fall tvingas gå 2 km till hållplatsen och sedan åka buss i en timme.

För att hinna med en buss som går klockan 7 på morgonen, innebär det att barnet måste börja traska i väg i mörker, snö och kyla strax efter klockan 6 för att hinna i tid till bussen. Konsekvenserna blir absurda - en total restid på närmare 3,5 timme per dag! Var finns barnperspektivet?

I de nya riktlinjerna fastslås att föräldrarna ansvarar för barnens säkerhet fram till dess att barnen sitter på bussen före skolan och så fort barnen klivit av bussen vid busshållplatsen efter skolan. Det är ett mer långtgående ansvar än vad som finns beskrivet i de lagar och förordningar som reglerar skolskjuts. Vi i centerpartiet anser att det är fel att Västerås kommun har riktlinjer som inte överensstämmer med nationell lagstiftning.

Risken är stor att föräldrar i stället själva måste köra barnen till skolan och vad har man vunnit på det?

Enligt skollagen är varje kommun skyldig att anordna kostnadsfri skolskjuts för elever om det behövs med hänsyn till färdvägens längd, trafikförhållande, funktionshinder med mera. I Västerås är det barn- och ungdomsnämnden och Skultuna kommundelsnämnd som har det formella ansvaret för skolskjutsar i grundskolan. Skolskjutsarna är i första hand till för eleverna. Att samordna skolskjuts med övrig kollektivtrafik är bra om det är möjligt, men det får inte bli på bekostnad av trafiksäkerheten.

I april i år presenterade Vägverket en rapport om säkrare bussresor för barn, som kom till efter de tre tragiska dödsolyckorna med barn på väg till eller från skolbussen hösten 2004. Vägverket tar bland annat upp farhågan att en samordning av skolskjuts och kollektivtrafik kan leda till att barn får en mer osäker trafikmiljö - precis det vi ser hända i Västerås.

I dagarna har teknik- och idrottsförvaltningen skickat ut ett brev till cirka 1 300 barn och deras föräldrar/vårdnadshavare om att de måste ansöka om skolskjuts inför höstterminen. Brevet är inte daterat, inte undertecknat och det framgår inte när och varför man ska lämna in ansökan om skolskjuts. I brevet står också att trafikmyndighetsenheten på teknik- och idrottsförvaltningen ska ta över handläggningen av skolskjutsansökningar från rektorerna.

Detta är helt fel. Barn- och ungdomsnämnden kommer förmodligen att fatta beslut om ändring i delegationsordningen den 6 september (det vill säga tre veckor efter skolstarten) och då föra över ansvaret från rektorerna till en skolskjutshandläggare. Denne handläggare lyder under barn- och ungdomsnämnden och ingen annan. Fram till dess ligger ansvaret för beviljande av skolskjuts kvar hos rektorerna.

Majoriteten s och v bestämde sig att snabbt klubba igenom de nya riktlinjerna i barn- och ungdomsnämnden utan att veta konsekvenserna. Tyvärr fick vi också se partipiskan vina i s och v när frågan kring gångavstånden till hållplats för de yngsta barnen togs upp i Skultuna kommundelsnämnd i förra veckan, då majoritetspartiernas företrädare inte vågade stå fast vid beslutet de tog en månad tidigare om att behålla avståndet 1 km. Ynkligt!

Vi vet inte hur stora besparingar de nya riktlinjerna ger, men vi vet att det innebär betydande administrationskostnader för teknik- och idrottsförvaltningen. Och förmodligen får många skolskjutsåkande barn och deras föräldrar uppleva ännu en kaotisk höst.

Lars Kallsäby

Vicki Skure-Eriksson

Ingrid Engvall

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons