Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tillväxtpolitik i stället för regionalpolitik

Annons

"Satsningen på Trollhättan skall lyfta hela Sverige". Det skriver infrastrukturminister Ulrica Messing i en debattartikel i Göteborgs Posten den 5 april. Detta med anledning av det uppmärksammade Trollhättepaketet.

Vi välkomnar Messings nationella perspektiv. Självklart skall statliga pengar satsas där de gör mest nytta för hela landet.

Vi som företräder näringslivet i Stockholm-Mälarregionen tänker inte agera likt hungriga fågelungar, där den som gapar störst och skriker mest också får största delen av den gemensamma kakan. Våra rekommendationer och synpunkter grundar sig på fakta från företag och vad som krävs för att vårt land skall lyckas. Det är inte av några regionalpolitiska rättviseskäl som vi anser att satsningarna i vår region bör prioriteras, utan för att satsningar i landets tillväxtmotor faktiskt gynnar hela landet.

Det är i Mälardalen den nödvändiga tätheten finns för att skapa den tillväxt och det drag i ekonomin som vi såväl behöver. Här skapas 40 procent av BNP och här är tillväxten starkast.

Det är säkert rätt att satsa

på infrastrukturen runt Trollhättan. Problemet uppstår när satsningar görs hos den som för tillfället ropar högst. Att GM, Saab och Trollhättans kommun kräver satsningar från staten för att rädda jobben kvar i landet har inte undgått någon. Men situationen är likadan överallt. E 18 är något av livsnerven för vår region. Sverige som nation tjänar knappast på att olika regionala infrastrukturprojekt "kannibaliserar" på varandra.

Nu riskerar Trollhättepaketet att leda till att den nödvändiga utbyggnaden av till exempel E 18 försenas. Och det får konsekvenser för möjligheterna att göra industriella satsningar. Ända från Ericsson i Kista till Boforsföretagen i Karlskoga. Den så kallade Måbyavfarten på E 4 vid Arlanda är ett annat objekt som nu kanske är i farozonen, vilket drabbar hela trafiksystemet kring Arlanda. Väg 55 som bland annat knyter samman de viktiga noderna Uppsala och Norrköping är ytterligare ett exempel. Den efterlängtade Citybanan/ Mälartunneln för pendeltågtrafiken i centrala Stockholm kommer att innebära ett lyft för hela landets tågtrafik, men även där behöver finansieringen säkerställas.

Listan på nationellt prioriterade projekt i vår region kan göras lång. Vad Ericsson, Arlanda och den kunskapsintensiva bioteknikindustrin betyder för hela landets tillväxt och utveckling borde det inte råda någon tvekan om. Hur mycket Trollhättepaketet påverkar de nationella vägplanerna är det ingen som vet ännu. Inte förrän hösten 2005 kan myndigheterna ge ett svar på den frågan. Men oron är stor för att satsningar på olika politiskt framkastade "paket" innebär att satsningar på andra håll i landet får stå tillbaka.

Ett gott företagsklimat skapas med långsiktiga investeringar och planer som både kommuner och företag kan lita på. Inte av infrastrukturella brandkårsutryckningar.

Vår enkla uppmaning till Ulrica Messing är att hon drar konsekvenserna av sitt eget resonemang om att vilja lyfta Sverige: Satsa på landets tillväxtmotor. Det är det som gör att Sverige lyfter!

Sten Jakobsson, vd, ABB AB

Per Zetterqvist, Telefonaktiebolaget LM Ericsson

Ulf Svanstam, STI-Scandinavia AB

Maria Wall-Petrini, Luftfartsverket

Stockholm-Arlanda

Yvonne Berglund, Clareo AB

Sören Björk, personaldirektör,

Aerotech Telub AB

Magnus Ingesson, vd, Bofors Defence AB

Tomas Samuelsson, vd, Saab Bofors Dynamics

Carina Andersson, vd, Ramnäs Bruk AB

Staffan Anger, vd, Outokumpu Copper Strip AB

Åke Nordström, personaldirektör, Seco Tools AB

Håkan Gustavsson, platschef, Volvo Powertrain Corporation

Ulf Larsson, vd, Ejot Avdel AB

Roger Sandström, divisionschef, Atlas Copco AB

Ann Montgomery, vd, Segersjö Fälttävlan AB

Yngve Rosén, vd, Volvo Wheel Loaders

Jan Ancker, vd, Craltec

Anders Wall, styrelseordförande, Beijer Alma AB

Erling Buråker, vd, AB Weba Industri, Enköping

Jan Hellsten, vd, Mellansvenska

Logistiktransporter MLT AB

Arne Forsell, f.d. vd, Amersham Biosciences

Lars Belin, vd, Granzell Belin AB

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons