Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tomma tunnor bullrar mest

Annons

Sent omsider har de socialdemokratiska riksdagsledamöterna vaknat och insett vidden av de problem tågpendlarna tvingas utstå. Men ansvaret för problemen ligger inte bara hos SJ, den socialdemokratiska regeringen har ett minst lika stort ansvar hävdar folkpartiets gruppledare Bengt-Åke Nilsson och riksdagskandidaten Agneta Berliner.

Problemet tycks aldrig ta slut vad avser SJ:s oförmåga att tillgodse bra service till pendlarna. Man har misshandlat pendlarna i åratal.

Problemet har tagits upp i VLT såväl på nyhetsplats som på debatt- och insändarsidor i åratal. Landshövdingen slog näven i bordet för ett år sedan tillsammans med general-direktörerna för Energimyndigheten och Forti-fikationsverket i Eskilstuna och ABB:s Sten Jakobsson.

Ingenting har hjälpt.

Nu vaknar ett antal socialdemokratiska riksdagsledamöter kvart över tolv och säger att "Nu får det vara nog".

Patetiskt!

Vem är ansvarig för att SJ tillåtits misshandla pendlarna som nu skett. Svaret är givet: den socialdemokratiska regeringen.

De socialdemokratiska riksdagsledamöterna be-driver oppositionspolitik mot sin egen regering.

I dagligt tal kallas det populism och ett försök att blidka misshandlade pendlare.

Den typ av tågtrafik som nu dominerar i Mälar-dalen är svår att få lönsam rent företagsekonomiskt. Orsaken är att det finns stora trafiktoppar morgon och kväll.

Tågen in till Stockholm mellan klockan sju och nio på morgonen är ofta överfulla, medan tågen under stora delar av dagen och på kvällarna har gott om lediga platser, trots att man då kör betydligt färre tåg.

Trots det skall SJ leverera ett avkastningskrav på 13 procent per år. Det har regering och riksdag be-stämt.

Ett ojämnt kapacitets-utnyttjande gör att den här trafiken blir dyrare att driva än fjärrtrafik. Men SJ vill inte ge upp för då blir det konkurrens på sträckan. SJ har monopol tills de ger upp en sträcka av lönsamhetsskäl.

Samtidigt har regering och riksdag bestämt transportpolitiska mål för SJ. När regeringen dessutom tillsammans med stöd- partierna nu gör det näst-intill omöjligt att ta bilen genom höjda bensinpriser och vägtullar kan pendlingen snart effektivt stoppas i Mälardalen.

Man har heller inte byggt bort de proppar som finns in till Stockholm utan i stället satsat resurserna på projekt i andra delar av landet det bor färre människor som Botniabanan.

En angelägen uppgift för de socialdemokratiska riksdagsledamöterna vore att kräva att regeringen omedelbart avlämnar den trafikpolitiska propositionen, som var utlovad till våren 2005.

I trafikpropositionen borde det finnas förslag om att länen i regionen på sikt ges förutsättningar att få överta ansvaret för länsöverskridande pendlingstrafik. Då tvingas SJ delta i en konkurrensupphandling av trafiken i Mälardalen och kan då inte behandla resenärerna som de gör nu.

I det korta perspektivet kunde regeringen kräva bättring av SJ och dess-utom sänka kravet på den avkastning som SJ skall leverera

Bengt-Åke Nilsson

Agneta Berliner

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons