Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trädfällning inte förhandlingsbar

Annons

Har länge gått och begrundat hur allt gått snett när det gäller flygplatsens vara eller icke vara. Jag har upplevt flygplatsen från 1941 fram till dagens dato och varit involverad i dess utveckling under alla dessa år, samarbetat med flygplatsen, föreningar, flygmuseet, Scandinavian Aviation Academy och Hässlö gymnasium. Med denna erfarenhet så vill jag uttrycka följande åsikter.

1. När det gäller träden på Björnö så kan man inte förhandla om hur många träd som skall fällas eller hur många meter av start/landningsbanan som kan kortas eller förlängas. Naturvårdarna och miljökämparna är i detta fall naiva och okunniga. Flyttning eller förlängning av banan skulle innebära en merkostad på cirka 500-600 miljoner samt att miljörisken flyttas till Badelundaområdet. Har själv flygit mot Björnöträden med B18-A (under kriget samt efterkrigstiden) och vet vilka risker som träden potentiellt kan innebära. Jag hade tur att klara mig genom skickliga undanmanövrar i sista sekund, men två av mina bästa vänner hade inte samma tur. Detta skulle kunna inträffa med dagens moderna plan vid till exempel ett mindre motorfel. Det räcker med en enda olycka för att 100-150 personer skulle dö. Det enda vettiga är att träden måste fällas enligt planritningen. Detta skulle inte innebära att hela Björnö kallhugges som många miljövänner hävdar. Om man studerar planritningen så skulle Björnöns framtida utsende vara bättre för många.

2. Jag tycker att Per Kihlgren är fullkommligt ute och cyklar när han diskuterar ekonomin för flygplatsen. Följande gäller: flygplatsen initierar 500-600 arbetstillfällen, detta ger en skatteåterbäring på minst 50-60 miljoner. Detta är betydligt mer än den totala kostanden för flygplatsen. Om flygplatsen lägges ner så får vi cirka 500-600 flera arbetslösa i Västerås. Jag tycker inte att vi har råd med detta, eftersom varsel och uppsägningar har duggat tätt i västerås under senare år (ABB etc).

3. När det gäller flyget Västerås-Köpenhamn, har inte Skyways lyssnat på folket eller flygplatsledningen. Detta har inneburet ett dåligt beslut av Skyways ledning. Jag tror att det finns intressenter som är villiga att ta över Köpenhamnflyget.

Konsekvenser om flygplatsen avvecklas är att 500-600 personer blir arbetslösa, företagsklimatet försämras, flygledningen lägges ned, Scandinavian Aviation Academy försvinner, Hässlö gymnasium kan ej fortsätta i nuvarande form, flygmuseet flyttar med stor sannolikhet och flygföreningara kommer successivt att dö ut. Det finns mycket att nämna ytterligare i denna cirkus, men jag tror att jag har tagit upp det väsentliga och hoppas att miljödomstolen tar ett vettigt och förnuftigt beslut.

GUNNAR BYSTEDT

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons