Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Turismen är större än järn och stål

Annons

Nu gör vi Stockholm-Mälarregionen till ett gemensamt besöksmål, skriver Jojo Lindström, vd för Uppsala Tourism, Maria Comstedt, turistchef på Destination Örebro, Christina Westerlund, vd för Sörmlandsturism, Tapio Hovebro, vd för Westmannaturism, och Anders G Sjögren, vd för Stockholm Visitors Board.

Äntligen semester! Med lata dagar i hängmattan. Med spännande resor och upplevelser. Med avkoppling och vila, och samtidigt en chans att ladda batterierna. Men när andra branscher tar ledigt - då råder det högtryck inom en av landets viktigaste näringar - turism- och besöksnäringen.

Svensk turism omsätter 167 miljarder kronor per år, vi står för 47 miljarder i exportintäkter och 2,5 procent av landets samlade BNP. Jämför man exportvärdena för turistnäringen är vi större än de flesta traditionella svenska varuområdena. Större än järn och stål, större än livsmedel, större än trävaror, och med ett större exportvärde än den samlade möbelexporten. Dessutom är turismexporten den enda exportnäring som skapar direkta momsintäkter till statskassan. 2003 uppgick enbart momsen på utländsk turistkonsumtion i Sverige till cirka sju miljarder kronor.

Att turistnäringen är en viktig bransch i Stockholm- Mälarregionen borde det inte råda något tvivel om. Men även om 14 av landets 30 mest besökta turistmål och sevärdheter ligger i Stockholm- Mälarregionen, kan vi inte slå oss till ro och bara vänta på att turisterna skall strömma hit. Tvärtom. Konkurrensen är stenhård. Och även om vi kan glädjas över att den inhemska turismen ökar, så tvingas vi samtidigt konstatera att den utländska minskar.

I fjol gjordes åtta av tio övernattningar på svenska anläggningar av oss svenskar.

Det viktiga för oss som är ansvariga för turismen i Stockholm-Mälarregionen är inte att tävla och jämföra oss med vare sig varandra eller andra delar av Sverige. Vart och ett är våra län och regionens 65 kommuner alldeles för små för att på allvar nå ut på den internationella resemarknaden. Vi behöver bara gå till oss själva när vi letar efter resmål i utlandet. Vi svenskar åker till Alperna, till Florida, till Thailand, eller kanske till Australien och Sydostasien. Det är i det perspektivet som det blir så viktigt att vi här i "The Stockholm-Mälar Region" lanserar oss som en sammanhållen destination, som ett resmål. Det är först då som våra potentiella besökare faktiskt har en chans att hitta hit.

Därför samarbetar många kommuner och län i vår region redan idag kring gemensamma projekt. Satsningen på Mälarslott och Mälargolf är två exempel. Föreningen Mälaren där 18 kommuner gått samman kring en gemensam webbportal är ett annat. De två senaste åren har vi från regionen också uppträtt med en gemensam monter på den stora TUR-mässan i Göteborg. Tillsammans bedriver vi också ett gemensamt campingprojekt i regionen - vilket är en bidragande orsak till att vi 2003 för andra året i rad satte nytt rekord 1,9 miljoner gästnätter.

Vår styrka är den här regionens mångfald. Varenda kommun i vår region har något att erbjuda. Men utmaningen är att bli bättre på att förpacka detta. Tillsammans måste vi bli bättre på att göra säljbara produkter av allt det som vår region har att erbjuda. Av historien, kulturen, naturen och nöjena.

För oss som är ytterst ansvariga för turismen i regionen gäller det att fortsätta att utveckla de egna lokala resmålen inom våra respektive län, men samtidigt att tillsammans med alla företagare, politiker och tjänstemän som på ett eller annat sätt är delaktiga i turismen i regionen, allt oftare bara säga "Välkommen till Stockholm-Mälarregionen!"

JOJO LINDSTRÖM MARIA COMSTEDT CHRISTINA WESTERLUND TAPIO HOVEBRO ANDERS G SJÖGREN

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons