Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varför denna fokusering på socker?

Annons

Lite socker är ingen fara. Skulle vi däremot bara äta rent socker skulle vi snabbt utveckla bristsjukdomar och dö.

Foto: Pressens Bild

Vad skall man äta och vad skall man inte äta? Socker har nu blivit den stora faran för folkhälsan. Reklambyråer, kvälls-press och en del av det övriga massmedieutbudet basunerar ut budskapet.

Problemet är dock de förenklingar av verkligheten som följer i dess spår. Missförstånd, överdrifter och rena osakligheter är tyvärr mer regel än undantag. Här följer två exempel. Torsdagen den 10 mars basunerade Aftonbladet ut på sin första sida: "Test avslöjar: Hälsodrycker gör dig tjock". Och inne i tidningen med rubriken: "Hälsodrycken en sockerfälla - Du blir tjock - Du åldras snabbare". Halva sidan var också bilder på 11 drycker med information om hur mycket sockerbitar de innehöll.

En "licensierad" kostrådgivare hade också uttalat sig: "Hälsodrycker är en felaktig beskrivning. De är söta drycker som helt bör undvikas". Artikeln är fylld av vilseledande och felaktiga uppgifter. Man hade räknat om kol-hydratinnehållet till sockerbitar (en sockerbit motsvarade 3 gram kolhydrater), och sedan ondgjort sig över hur mycket socker de olika juicerna innehöll.

Faktum är att innehållet av socker i fruktdryckerna var på samma nivå som i vanlig frukt, men klart mindre än vad som finns i en banan. De flesta av fruktdryckerna innehöll, för-utom själva fruktsaften med alla dess nyttigheter, även hälsosamma bakteriekulturer (probiotika), eller andra ämnen som är bra för kroppen - något som inte stod i artikeln.

Att rekommendera människor att inte dricka dessa drycker och att hota med att man blir tjock och att man åldras i förtid är givetvis rent nonsens. Men varför skriver man då något sådant i Aftonbladet?

Ett annat exempel är Wasabröds senaste kampanj för knäckebröd, som nu i mitten av mars 2005 syns i tidningar och på annonspelare. Där talar man om att knäckebröd inte innehåller något socker och är gjort på 100 procent fullkorn.

Problemet är dock att det vi kallar socker (vitt strösocker) och det vi kallar kolhydrater eller stärkelse som finns i bröd, potatis, ris och pasta i grunden är samma sak. Det är födoämnen som bildar glukos (när det gäller strösocker även fruktos) när de bryts ner i matsmältningssystem. Det är glukosen, i dagligt tal kallat blodsockret, som inte bör vara för högt. Därför finns hormonet insulin som sänker glukosvärdet till rätt nivå. Om glukosen kommer från strösocker eller en bit bröd spelar ingen roll, den har fortfarande samma effekt inne i kroppen. Varför då denna fokusering på socker?

Knäckebröd är faktiskt ett av de födoämnen som innehåller mest kolhydrater per 100 gram av allt vi äter, vilket bland annat beror på att det innehåller så lite vatten. Mjukt bröd å andra sidan har cirka 25 procent mindre kolhydrater än hårt bröd. Förmodligen vet inte dessa reklammakare eller marknadsansvariga på Wasabröd hur det här med socker och kolhydrater hänger ihop.

Nu är det dock så att vi behöver blodsocker för att få energi till muskler och hjärna, men får vi mer än vi har behov av omvandlas överskottet till fett. Vi blir överviktiga och riskerar att få diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. Det är alltså inte bara om vi äter fett som vi blir feta om nu någon trodde det. Men för att få i oss vårt dagliga energibehov enbart från kolhydrater skulle vi behöva dricka cirka 6 liter hälsodryck, äta nästan tre paket 250 grams hårt bröd eller drygt 600 gram rent socker.

Äter vi knäckebröd får vi förvisso en hel del kolhydrater, men vi får också i oss andra livsnödvändiga ämnen som proteiner, lite fett, fibrer, vitaminer, mineraler och spårämnen, något som rent strösocker inte ger. Skulle vi livnära oss på bara rent socker skulle vi snabbt utveckla en rad bristsjukdomar och dö. Det är det som är den största faran med det vita sockret.

En rekommendation är att dricka ”hälsodrycker" och äta både mjukt- och hårt bröd, men då helst med så mycket fibrer som möjligt. Lite rent socker här och där gör heller ingen större skada - viss mat smakar ju bättre då. Och ju mer du motionerar, desto mer kan du faktiskt äta utan att bli tjock.

Pehr-Johan Fager

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons