Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varför skulle vi missgynna Västerås?

Annons

Moderaterna Unell och Polfjärd anklagar den 4 april regeringen och socialdemokraterna i riksdagen för att infrastrukturfrågorna i Mälardalen hamnat längst ner på prioriteringslistan. Men snälla ni! Varifrån får ni ert faktaunderlag? Varför skulle vi nedprioritera eller misskreditera Västerås, som ni påstår? Vi socialdemokrater är mycket medvetna om att Mälardalsregionen är en viktig tillväxtmotor för hela Sverige och vi vill precis som ni att tågpendlingen ska fungera. Därför gör vi också stora infrastrukturinvesteringar här. Men som ansvariga för hela landet måste vi också investera i andra regioner. Hela Sverige ska leva! Eller hur?

Att vi har problem med tågen i regionen och att det finns vägar som är undermåliga både vad gäller framkomlighet och säkerhet är inget vi sticker under stol med. Tvärtom, försöker vi på alla sätt att komma till rätta med problemen.

Här kommer några exempel på satsningar bara i Västmanland som talar för sig själv; E 18 Västjädra-Västerås tidigareläggs till en kostnad av 145 miljoner kronor, Riksväg 70 förbi Sala tidigareläggs för 315 miljoner, riksväg 67 Stingtorpet-Tärnsjö finns i planen för 2008-2011 och kostar 265 miljoner.

Investeringar i banhållningsarbete uppgår under 2004-2015 till 235 miljoner kronor och Mälartunneln Älvsjö-Kalhäll inklusive Citybanan Stockholm C-Tomteboda har fått klartecken från regeringen. 658 miljoner kronor går till infrastrukturprojekt i Västmanlands län under 2004-2015 som i slutändan fastställs av länet självt. Så vi försäkrar er att infrastrukturen i Västmanland och i hela Mälardalen ligger oss socialdemokrater mycket varm om hjärtat.

Pia Nilsson

Riksdagsledamot

för socialdemokraterna från Sala

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons