Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Visa din makt, byt leverantör!

Annons

Stadsnätet i Västerås ska vara öppet för alla. Det innebär att leverantörerna, bland annat de så kallade internetoperatörerna, inte får låsa in kunden, varken kommersiellt eller tekniskt. Det medför också att vi på Mälarenergi stadsnät inte kan ha total kontroll över de leverantörer som vi samarbetar med.

Som vd för Mälarenergi stadsnät får jag ibland klagomål på olika internetoperatörer. Man undrar varför vi låter dessa leverantörer verka i stadsnätet och tycker därmed att stadsnätet också är dåligt. Några av de leverantörerna fanns också med i en VLT-artikel som handlade om servicen i olika företag, kundtjänster, den 19 januari. Därför vill jag uppmana dig som har stadsnät att byta leverantör, om du är missnöjd. Det är hela idén med ett öppet stadsnät.

Stadsnätet är vägarna som olika leverantörer av bland annat internet, telefoni och tv använder för att bära fram sin tjänst till dig. Precis som Vägverket som låter taxibilar, bussar och cyklar åka på vägarna. När fler använder samma vägar blir priserna låga. Du ska alltid kunna välja mellan mer än en leverantör av samma tjänst, för att säkerställa en hälsosam konkurrens. Vi tror att det är det bästa sättet att skapa prisvärda tjänster.

Vi kan som öppet stadsnät inte neka eller diskriminera någon leverantör så länge de uppfyller de krav vi har på leverantörerna. Men har man fått körkort krävs det regelbrott, för att vi ska ta ifrån dem körkortet. Detta regleras i avtal. Däremot har som sagt du som kund makten att visa ditt missnöje, genom att byta leverantör.

Vi vet att alla inte vill betala 400 kronor i månaden för en bättre kundsupport, utan nöjer sig med hälften av den kostnaden och får då en mindre påkostad tjänst.

Att vara konkurrensneutral innebär också att vi inte kan rekommendera en bra leverantör framför en dålig. Vad vi kan göra, och kommer att göra, är att ge våra kunder möjlighet att lämna sina synpunkter om sin leverantör, för att underlätta andras val.

Jag vill gärna ha synpunkter på dålig behandling från din leverantör eller om leverantören inte tar sitt ansvar och hänvisar eller skyller ifrån sig. Om din taxi inte kommer kan det bero på att vägarna är trasiga, men du kontaktar taxibolaget. Taxibolaget kontaktar sedan Vägverket för att åtgärda skadan. Det är vårt ansvar att se till att vägarna hela tiden är hela, och klarar vi inte det, får vi betala böter till leverantörerna.

Helst skulle jag också vilja vara som Vägverket och inte lägga mig i enskilda leverantörers förehavanden, men tyvärr spiller deras agerande även över på oss. Som pionjärer vad gäller öppna stadsnät, får vi ibland gripa in för att snabba på utvecklingen, så att en i övrigt god tanke - den om ett öppet stadsnät - inte kommer på skam.

Robert Kjellberg, vd för Mälarenergi stadsnät

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons