Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fel från ansvariga för Nya Slussen

Annons

Christer Söderäng, knuten till projekt Nya Slussen, har besvarat Sven Olof Blomsters insändare om Mälaren.

Svaret innehåller fel eftersom projektet inte är uppdaterat.

Påståendet att Slussens ombyggnad ska ge säkerhet i 100 år bygger på SMHI:s garanti att den globala havshöjningen blir max 1 meter till år 2100. Men påståendet hänger i luften eftersom SMHI har dragit tillbaka den garantin.

En sak är alla överens om: senast omkring 2050 kommer den pågående havshöjningen att gå ikapp och förbi landhöjningen i Stockholm. Då spricker också skyddet av Mälaren eftersom högsta nivån i sjön ligger 1 cm under gränsen för allvarliga översvämningsskador. Det finns inga marginaler.

Så fort Saltsjön har stigit mer än 1 cm högre än idag blir det skador i Mälaren vid höga flöden. Det är cirka 25 år efter Nya Slussens invigning, långt ifrån några 100 års säkerhet! Det är hinder i Mälarens utlopp som pressar upp vattnet, viktigast är en hög vall under T-banebron över Söderström.

Det krävs nu 122 cm fallhöjd mot havet vid höga flöden, men skulle räcka med 60 cm om vallen inte fanns.

Det är dags att låta sunda förnuftet råda och rensa bort alla hinder i utloppen för att förlänga skyddet av Mälarens stränder. Men det är bråttom: man måste förbereda Slussenbygget för en ny T-banetunnel, när ny pålning har blivit utförd har möjligheten slarvats bort. Då får boende, markägare och kommuner runt Mälaren ta över kostnaderna för att en liten klick makthavare i Stockholm inte vill ändra i sitt prestigeprojekt!

Svante Forsström, Arkitekt SAR MSA Stockholm

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons
Annons
Annons