Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Vägunderhåll leder till omkullkörningar

Insändare

Snabelbil lagar hål i vägen.

Våren är här och med den kommer också mängder av nya trafikanter ut på vägarna i form av cyklister, mopedister och motorcyklister. En gemensam nämnare för dessa är att de bara har två hjul. För alla som kör en tvåhjuling är underlaget oerhört viktigt för att föraren ska kunna behålla stabiliteten och inte köra omkull.

Med våren kommer också vägunderhåll efter vintern. Grus från vinterväghållningen ska sopas bort. Potthål, sprickor och tjälskott ska lagas vilket ofta sker genom snabellagning (bindemedel sprutas i hål och sprickor som sedan täcks av grus). Stödremsor (den smala grusremsan som finns utanför beläggningskanten på belagda vägar utan kantsten) ska fyllas på.

Tyvärr gör detta att mycket grus ligger kvar på belagda vägar vilket leder till 600 mc-olyckor varje år (enligt statistik från försäkringsbolaget Svedea). I bästa fall blir det bara skador på motorcyklarna men i värsta fall handlar det om dödade eller för livet skadade personer. Det är inte acceptabelt att vägunderhåll som ska förbättra vägarna istället leder till olyckor.

Det finns massor av regler för hur vägarbeten ska gå till. Varningsskyltar måste monteras innan man börjar, grus från snabellagning måste sopas bort inom 24 timmar, stödremsor måste ligga bredvid vägen och inte på den. Grus som dras upp på vägen ska sopas bort omgående. Det finns dessutom alternativa lagningsmetoder och stödremsor som gör att det inte behöver ligga löst grus överhuvudtaget på belagda vägar. Tyvärr anses dessa metoder kosta för mycket.

Jag är en helt vanlig medlem i Sveriges Motorcyklister som också har uppdraget Vägspanare i SMC Västmanland. Jag försöker bearbeta Trafikverket, kommuner och entreprenörer om att skapa en säker vägmiljö även för motorcyklister. Tyvärr har det redan skett mc-olyckor på grund av att grus ligger på vägarna. Senast hände det häromdagen i Ängelsberg på väg 664. Det var ännu en onödig olycka som hade kunnat undvikas om gruset sopats bort efter lagningen.

Jag hoppas att entreprenören och projektledaren på Trafikverket läser skriften "Säkrare vägar och gator för motorcyklister" som SMC skrivit och skickat ut till alla berörda i 290 kommuner och Trafikverket för att sprida kunskap om mc-säkerhet. Skriften talar tydligt om de vanligaste olyckorna, olycksplatserna och hur de kan undvikas genom medvetna val av lagningsmetoder och utformning av vägmiljön. Läs den och tänk på konsekvenserna för oss innan ni gör nästa snabellagning och fyller på en stödremsa. Ni kan rädda liv och minska onödiga skador på människor och fordon!

Lasse Fröjd, vägspanare, SMC Västmanland

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons
Annons
Annons