Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Jag kritiserade våra fördomar”

Författaren Ulla Lundegård svarar Sakine Madon om polygami

Annons

Svar på ledaren "Sluta försköna patriarkal polygami" (VLT 3/10).

Jag kan ju inte anklaga dig för att du inte kan läsa, men om du skulle ta dig tid en liten stund, kan du se att första meningen lyder: låt oss experimentera lite med tankar och första stycket i krönikan.

Efter det har jag kåserat om hur familjekonstellationerna ser ut i vårt land, med skilsmässor, mina barn och andras ungar och om vad som kan följa i dess spår. Kåseriet handlade inte ens om polygami eller att jag som person skulle vara FÖR polygami, jag har inte ens nämnt min ståndpunkt där. Du har valt att tolka den utifrån ditt eget perspektiv, inte från mitt, i den frågan vet du ingenting! Som det framgick i första meningen, var det ett tankeexperiment och ett samtal, en tankekedja om jag så får benämna den. Ett försök att samla upp olika uppfattningar och resonemang som hörs i detta fall.

Upprinnelsen till hela denna uppståndelse har sitt ursprung i att svenskar fortfarande debatterar denna dyra lägenhet i Nacka och vad är det de kommer hitdragandes med, 16 barn… Och en man med tre fruar, hur ser det ut? Jag har satt två fenomen mot varandra; det lever 300 familjer här med sitt ursprung i den polygama familjetraditionen. Dessa ska på något sätt komma att assimileras i det svenska systemet, med dagis, skola, vuxenundervisning etc. Det finns alltså institutioner och offentliga myndigheter, samt privata personer som möter dessa familjer varje dag.

Krönikan handlade inte ens om vad jag anser om polygami, som jag för övrigt inte alls har tagit ställning till i min artikel. Det jag gjort är att kritisera oss svenskar för vår oginhet gentemot dessa människor. Och våra fördomar. Raseriet att denna familj en man och tre fruar med 16 barn, är för mig fullständigt oförståeligt.

Dessa människor kommer från brinnande krig och enligt lag ska vi ta hand om dem. De måste ha någonstans att bo. De har sin kultur med sig och det är ett faktum att de redan lever här, något som vi måste konfrontera. Jag säger igen, LÄS krönikan, vänd på orden, se frågetecknen och försök också förstå den lilla gnutta humor som jag försökt smyga in.Det raseri som kommit upp efter krönikan, speglar vad många känner inför denna fråga som vår svenska regering ännu inte ens kunnat ta ställning till. Men den speglar också vår brist på att befinna oss i gråskalan, den du vet mellan svart och vitt!

Ulla Lundegård, konstnär och författare

Svar direkt:

Tack för ditt svar, Ulla Lundegård. Men argumentationen i din vällästa text i Expressen (2/10) går inte ihop. Å ena sidan skriver du att vi ska ifrågasätta "fördomar och fastlåsta traditionsbundna normer". Samtidigt kritiserar du just dem som ifrågasätter polygami i fallet med mannen från Syrien som i Nacka kommun visade sig ha tre fruar.

Gäller normkritik bara fall där etniska svenskar är inbladade?

Jag kom till Sverige som flyktingbarn och har ingenstans ifrågasatt att människor på flykt ska få hjälp. Det går alldeles utmärkt att som flyktingvän ifrågasätta kvinnoförtryckande sedvänjor. Däremot är det omöjligt att tala sig varm för normkritik och jämställdhet - samtidigt som man viftar bort förtrycket mot kvinnor från andra länder.

Annons
Annons
Annons