Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Padma Schrewelius: Sjukt att reklambilden på kvinnan som tar ett bad ses som "könsdiskriminering"

Ledare

Reklamombudsmannen censurerar kvinnokroppar

”Drömmer du också om våra skaldjur?” föll olyckligtvis bort i reklampubliceringen av den här bilden.

Man kan tro att Sverige inte är ett av de länder där naken hud på en kvinnas armar och ben anses vara något som väcker så mycket anstöt att hon behöver täckas.

Med då har man tyvärr fel.

Ännu en gång har den censurbenägna Reklamombudsmannen fällt en annons där en kvinna är "fel" klädd för könsdiskriminering.

Den här gången var det Västerås Tidning som hade publicerat restaurang Tullkammarens reklam för julbord.

På bilden, som ni kan se, ligger en kvinna i ett badkar. Hennes kropp är täckt med humrar, så när som på huvudet, armarna och benen från en bit ovanför knäna. Kvinnan blundar och ser ut att avnjuta sitt bad på samma sätt som en person i en reklam för ett SPA skulle göra.

Texten ”Drömmer du också om våra skaldjur?” föll olyckligtvis bort i reklampubliceringen.

Detta bedömde Kvinnolobbyn, Sveriges paraplyorgan för en lång rad kvinnorörelser, vara ”objektifierande” och ”könsdiskriminerande”.

Och som om detta inte vore nog anser de reklamen vara ”kränkande för kvinnor i allmänhet”.

Vilken tur att Kvinnolobbyn talar om för oss kvinnor vad vi ska bli kränkta av. Det vore ju obehagligt om vi själva dikterade våra upplevelser!

Reklamombudsmannen gick, som vanligt, på Kvinnolobbyns linje och fällde reklamen.

”Som vanligt”?

Ja, tyvärr är detta inte den första gången Kvinnolobbyn anmäler reklam för könsdiskriminering.

Under 2016 gjorde de totalt 24 anmälningar till Reklamombudsmannen. Majoriteten av dem fälldes. Bland en av de mer uppmärksammade fällningarna var BMW:s bilreklam med supermodellen Gigi Hadid.

Man kan verkligen undra vad Kvinnolobbyns fokus är. De som häftigast borde kämpa för ett jämställt samhälle är i stället förblindade av en sexualmoralistisk agenda.

Enligt reglerna får reklam inte vara könsdiskriminerande. Sådan är den ”som framställer kvinnor eller män som rena sexobjekt och som kan anses kränkande”.

Det är bra att veta att en person som tar ett bad är ett rent sexobjekt.

Ännu mer intressant är att reglerna inte gör någon skillnad på män och kvinnor som objekt. Men det gör däremot Reklamombudsmannen.

Det är reklam med kvinnor som anses vara sexobjekt som fälls. I de fall reklam med män som objekt har anmälts har de blivit friade även när de är nästintill nakna.

Det är inte så att reklam med mäns avklädda kroppar borde fällas.

Det är tvärtom så att vi måste sluta betrakta kvinnor som objekt så fort de visar hud eller klär sig sensuellt.

Frihet för kvinnor att få vara, uttrycka sig och klä sig som de vill skapas inte genom censur.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons