Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Regeringens nya flygskatt hotar 10 000 jobb och gör ingen större klimatnytta

Ledare

MP:s flygskatt drabbar
S-styrda industristäder 

Hur slår en svensk flygskatt?

Utredningen om en vägslitageavgift på lastbilstrafik var tänkt att läggas fram i december. Den officiella förklaringen till förseningen är skattetekniska skäl.

Bara tanken på en kilometerskatt på upp till 26 kronor per mil har gjort industrin rasande och väckt ont blod hos folk utanför storstäderna.

Protesterna mot förslaget på en ny flygskatt har inte varit lika högljudda, märkligt nog. Till skillnad från vägslitageavgiften ser ett förslag ut att landa på finansminister Magdalena Anderssons bord som planerat den 30 november. 

Allt talar för höjda passageraravgifter. Inspirationen kommer från Norge, där flygskatten är 80 kronor plus moms per biljett. Genom att göra det dyrare att flyga hoppas regeringen att fler väljer tåget, eller stannar hemma. Problemen är att den extra avgiften slår olika hårt mot olika bolag, inte minskar de totala utsläppen och missgynnar de regionala flygplatserna. 

Den första invändningen är att inrikesflyget drabbas mer än utrikesflyget. Till skillnad från resor till Sverige kommer flygresor inom Sverige beskattas tur och retur. Den andra är att flyget sedan 2012 ingår i EU:s handel med utsläppsrätter, ETS.

Tyska kolkraftverk kan alltså komma att öka sina utsläpp till följd av att flygresorna i Sverige blir dyrare. Och den tredje är att flyget redan bidrar med arbetsgivaravgifter och bolagsskatter. 

Regionala flygplatser är viktiga nav för jobb och tillväxt. Förslaget på särskilda passageraravgifter är traditionell skattehöjarpolitik, förklädd med ett miljömedvetet patos.Att det bästa för många S-styrda industristäder vore om allianspartierna fäller förslaget med stöd av SD är bara tragikomiskt.

Niklas Nordström, socialdemokratiskt kommunalråd i Piteå och ordförande i branschorganisationen Svenskt Flyg, menar att en flygskatt innebär fem miljarder i förlorad BNP-tillväxt och att 10 000 jobb i hela Sverige riskerar att blåsa bort. Han är knappast den enda lokalpolitikern som oroas av S och MP:s kohandel.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons