Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sakine Madon: ”Gratis” buss är varken gratis eller klimatsmart

Vad har Salas politiker tänkt prioritera bort?

Annons
Hur gratis är egentligen gratis? På bilden en buss med några år på nacken. Foto: Tony Persson

Från och med april ska det bli avgiftsfritt att åka buss i Sala. Det är inte den första kommunen som vill testa nolltaxa på bussarna, det har även Hallstahammar och flera andra kommuner gjort och gör.

Men "gratis" är förstås inte gratis. För Salas del är buss-projektet tänkt att pågå i tre år och gälla både landsbygdstrafiken och stadstrafiken. Bara under nästa år skjuter Sala kommun till en miljon kronor för att bekosta avgiftsfria bussresor.

Nolltaxans vänner brukar hävda att det hjälper glesbygdsbor, pensionärer, ungdomar och nyanlända att få ett rikare och mer socialt liv. Salas kommunalråd Carola Gunnarsson (C) säger till Sala Allehanda att hon "tänker både på äldre och unga som inte har råd att åka buss" (6/12).

Men som tankesmedjan Fores - med kopplingar till Gunnarssons parti - har konstaterat är gratis bussbiljetter ett trubbigt sätt att nå dessa grupper.

Enligt Fores vd Mattias Goldmann är det främst följande kategorier som börjar ta bussen när biljetten inte kostar något: fotgängare som tar bussen kortare sträckor men som annars hade gått, cyklister som låter cykeln stå, och personer med gott om tid som för nöjes skull åker buss (Dagens Samhälle, 15/2 2016).

Vill man som politiker nå grupper som har det ekonomiskt knapert är det bättre med riktade satsningar. Och som alltid med kommunala utgifter måste pengarna tas någonstans ifrån.

Sala kommun kommer att behöva täcka upp med medel från andra delar av budgeten. Vad ska prioriteras bort?

Är en generell nolltaxa det bästa sättet att använda skattemedel? Det finns alltid en risk att politiker säger ja till saker som spontant låter bra, "gratis" buss gör onekligen det. I själva verket borde man fundera både ett och två varv. Våra gemensamma pengar ska bekosta lärarlöner, snöröjning, maten på äldreboenden och mycket annat.

Salas kommunalråd hoppas även att folk ska "lämna bilen hemma", men det är svårt att finna belägg för att vanebilisterna låter bli bilen i märkbar utsträckning. Som Fores vd uttryckte det bör den som vill minska trafikens klimatpåverkan "överväga andra åtgärder än nolltaxa". När fler cyklister och fotgängare byter till buss är det förstås ingen höjdare för klimatet.

Nolltaxa behöver i sig inte vara fel, men då bör den alltså riktas exempelvis gruppen äldre som annars hade behövt färdtjänst. Folk som har råd behöver inte subventionen.

Carola Gunnarsson (C) jämför gratis buss med att skolan är gratis: "Det är samma sak som med exempelvis skolan. Varför ska den som inte har barn i skolåldern vara med och betala för det?"

Men det är inte alls "samma sak". Skolan är central i en fungerande välfärdsstat, det är via skolan vi blir utbildade, bildade och kunniga medborgare som senare får bidra till samhället. "Gratis" buss är mer att likna vid avgiftsfria museibesök.

Salas politiker kan vara säkra på att fler kommer åka buss, för gratis är som bekant gott. Men pengarna tas från annat viktigt - och någon miljövinst blir det inte tal om.

Annons
Annons
Annons