Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sakine Madon: Varför sätter svenska feminister hijab på en kurdisk YPJ-feminist?

Annons

Pinsamt, 8:e mars-kommittén

Del av affischutkastet från 8:e mars-kommittén.

I sociala medier har ett affischutkast inför ett större 8:e mars-firande spridits. Den tillhör "8:e mars-kommittén", en sammanslutning av organisationer och partier till vänster. I fjol utannonserade de Feministiskt initiativs Gudrun Schyman som huvudtalare.

På årets affischutkast syns bland annat en beslöjad kvinna i YPJ-tröja. Nu råkar YPJ vara en socialistisk kurdisk rörelse som har slagits mot jihadisterna i Islamiska staten, och de är knappast kända för att bära hijab. De är socialistiska feminister. Tygstycken kan användas av praktiska skäl, som för att skydda sig mot damm, men det är något annat än vad affischteckningen visar.

Ansvariga försvarar sig med att det fortfarande jobbas med affischen. Men teckningen har trots allt ritats och sätter fingret på den förvirrade identitetspolitiken. Enligt identitetspolitiker finns nämligen inga större skillnader mellan invandrarkvinnor.

Man tycks helt enkelt inte ta till sig att vänsterfeminister i Mellanöstern kämpar mot det religiöst konservativa, och mot sådant som slöjtvång. I socialistiska organisationer som YPJ finns ett kvinnoideal som är utmärkande likhetsfeministiskt.

Det är ingen slump att dessa röda rörelser har präglats av en betydande andel kvinnor som deltar i krig. Inte i krångliga religiösa plagg eller kjolar i syfte att skiljas ut som "kvinnor", utan snarare i liknande kläder och med samma uppgifter som män. Det är mer troligt att en ung socialistisk feminist från Mellanöstern protesterar med en slöja på en pinne, än väljer att ha den på sig.

Kurdiska kvinnor i kriget mot Islamiska staten. Foto: Manu Brabo/AP Photo/TT

Att kvinnan på affischbilden dessutom håller i ett plakat med texten "Vägra vara duktig" är även det lustigt. Att "softa" och "strunta i betygshets" är förmodligen inte det första kvinnor tänker på när jihadister kommer för att döda och förslava dem.

Om man nu ska använda symboler som YPJ:s kan man åtminstone ägna någon minut åt att sätta sig in i den kontext rörelsen verkar. Eller stör det teorin om att invandrarkvinnor är en enhetlig grupp som går att smälla ihop i en figur?

Identitetspolitiken visade sig också på Vänsterpartiets kongress i helgen när ombuden röstade för att Statistiska centralbyrån ska samla in och redovisa statistik över ”etnisk tillhörighet, nationellt ursprung, hudfärg och religion eller annan trosuppfattning”.

I stället för det klassiska klassperspektivet förklaras världen i kategorier utifrån ytliga egenskaper som hudfärg. Man buntar ihop exempelvis människor från Mellanöstern, som om vi alla skulle dela erfarenheter och åsikter.

Det är så en hijab lyckas hamna på en figur som ska föreställa en röd feminist från YPJ. Förvirrat, verklighetsfrånvänt och nonchalant.

Annons
Annons