Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Tunnelbanan åter i ropet

Ledare

Moderaterna har fått byta politik för att vinna viktiga storstadsväljare.

Byggs ut. Stockholms tunnelbana ska få flera nya stationer.

När staten, landstinget och några kommuner kommer överens brukar det vara de lokala politikerna och ansvarig minister som framträder. Men när det gäller Stockholm är det i stället de borgerliga partiledarna som presenterar uppgörelsen.

Så nog har Stockholm en särställning. Det visar uppgörelsen, som presenterades i går, om att bygga ut tunnelbanan och därmed kunna bygga fler bostäder. Här har staten också pengar att skjuta till. 4,6 miljarder kronor ska tas från statens medel. Resten ska till stor del betalas av bilisterna genom höjda trängselavgifter.

Den surmulne kan också notera att de flesta i regeringen bor i Stockholmsområdet. Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd har tidigare varit landstingsråd, och Folkpartiledaren Jan Björklund var tidigare skolborgarråd i Stockholms stad. Så det fanns nog större kunskap och förståelse för problemen i Stockholm i regeringen än för brister i andra delar av landet.

Vi som bor i Mälardalen har dock goda skäl att välkomna den utbyggda tunnelbanan. Den gervisserligen inga nya övergångar för Västeråspendlare, men gör det lättare att resa också för pendlare utifrån inom Stockholms län.

Kritiken gäller snarare att utbyggnaden borde ha genomförts tidigare. Planer på tunnelbana till Nacka fanns till exempel redan på 1960-talet.

Men när gröna vågen och den stora småhussatsningen kom i början på 1970-talet var det stopp för vidare tunnelbaneutbyggnad till Täby och Nacka.

Moderaterna var de ledande tunnelbanemotståndarna. Då var det få som försvarade den täta bebyggelse tunnelbana kräver. I dag har den kraftiga befolkningsökningen och nygamla stadsbyggnadsideal ändrat bilden radikalt.

Moderaterna fortsatte dock länge att bromsa och föredrog spårvägar framför tunnelbana. De var också de ledande motståndarna mot att ta ut avgifter av bilister i Stockholms innerstad.

Den nya uppgörelsen bygger däremot på att avgifterna för bilisterna höjs och att de ska tas ut för genomfartstrafik på Essingeleden. Det blir dyrare att köra bil i Stockholm, och pengarna ska gå till att bygga ut tunnelbana. Folkpartiet, som länge talat väl om tunnelbana, får äntligen gehör bland de borgerliga.

Uppgörelsen visar att Moderaterna har bytt politik. De är för högre avgifter på fler vägar och satsar på tunnelbanan.

Här finns substans i talet om De Nya Moderaterna. De har gått från bilisternas och villaägarnas parti till ett parti för tunnelbana och högre bilavgifter.

Annons
Annons
Annons