Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så uppnår du drömmen om att springa snabbt

Missnöjd med ditt löpsteg? VLT har tagit ett snack med löpgurun Markus Stålbom – som avslöjar vad de flesta gör fel. – De dåliga motionärerna är lättast att lära, säger västeråsaren.

Annons

Steg för steg. Markus Stålbom instruerar om tekniken till ett bra löpsteg.

30-årige Markus Stålbom hade skadeproblem i tonåren när han satsade på 400 och 800 meter i friidrott.

Då började han i 16-årsåldern att studera löpteknik.

I dag har sportbiomekanikern dedikerat 14 år av sitt liv åt ämnet.

Och sitter inne på tips som inte ens vissa friidrottsstjärnor tillämpar i sin löpning.

– Jag ville förstå varför jag skadade mig eftersom att ingen, tränare eller läkare, kunde säga vad mina skador berodde på, säger Markus Stålbom.

Muskelbristningarna – framför allt i baksida lår – avlöste varandra.

Men ju längre Stålbom studerade löpteknik – bland annat på Idrottshögskolans bibliotek i Stockholm – desto mer klarhet fick han.

– Den absolut största och viktigaste insikten jag kom till var att jag hade för låg frekvens i löpsteget, och det innebär större belastning på kroppen.

Läste du noga eller skummade du bara förbi? För där kom nämligen det viktigaste vad gäller löpteknik enligt Stålbom.

Han vidareutvecklar:

– Ena delen i att ha en bra löpteknik handlar alltså om att ha hög frekvens på benen eftersom det jobbiga är att fånga upp sin tyngd, inte att röra sig framåt. Många tror att man behöver göra långa, kraftfulla frånskjut men hemligheten är att göra det motsatta och påbörja framåtpendlingen tidigare.

Den andra delen i att ha ett bra löpsteg brukar få många att höja ögonbrynen – avslappning.

När Stålbom demonstrerar övningar trippar han mer eller mindre fram och är lätt i steget.

– När man rör sig väldigt snabbt spänner man sig och det är energislöseri. Man ska försöka hålla så hög frekvens som möjligt i löpsteget utan att vara spänd.

Att lära ut löpteknik är Stålboms jobb och han lär ut till friidrottare, fotbollsspelare och vanliga motionärer.

Vilka är lättast att lära?

– De mest formbara är 8–12-åringar. Annars är det de ”dåliga” motionärerna, det vill säga de som knappt rör på sig eller gått i någon sport som är lättlärda. Det beror på att de inte hållit på så mycket med träning och därför inte har ett visst löpsteg inpräntat i huvudet.

Stålbom springer allt från en gång till sju gånger i veckan. Och eftersom hans jobb är att lära ut löpteknik kan han ena dagen fokusera på 100 meter, den andra på ultralöpning (längre än maraton).

– Det här är någonting jag verkligen trivs med och brinner för och jag vill att så många som möjligt ska ta del av mina tips. Det finns många på elitnivå som fortfarande ägnar sig åt slitsamma tekniker, säger Markus Stålbom.

RÄTT. Fånga upp framåtpendlingen så tidigt som möjligt för att få bästa möjliga fart. Benen ska ha så hög frekvens som möjligt, samtidigt som kroppen är avslappnad.

FEL. Många tror att det handlar om att göra så kraftfulla, långa frånskjut som möjligt. Det dämpar farten. Som sagt - fånga upp framåtpendlingen tidigt.

Annons
Annons
Annons