Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Regeringens flygstrategi ska balansera två helt olika mål – stöd till små flygplatser ses över

Stärka Arlandas roll, se över de regionala flygplatsernas stöd och införa en flygskatt. Det är några delar i regeringens flygstrategi som presenterades på torsdagen.

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) har presenterat den första flygstrategi som en svensk regering tagit fram.

Om strategin innebär en ambition att ha fler eller färre regionala flygplatser runt om i Sverige, det framgår inte. Till TT säger dock infrastrukturminister Anna Johansson att det kan innebära att man behöver tillföra fler flygplatser på vissa håll, men att det kanske är för tätt på andra håll.

Peter Larsson, VD för Svenska regionala flygplatser, som företräder 34 medlemsflygplatser från hela landet, bland andra Örebro, Västerås, Sundsvall-Timrå och Borlänge, är kritisk till delar av strategin.

Han menar att regeringen inte tar upp problemet att staten äger och tjänar stora pengar på de tio stora flygplatserna med Arlanda i spetsen, medan enskilda kommuner får kämpa med finansieringen för små flygplatser som har svårt att skapa intäkter.

Det statliga nationella basutbudet av flygplatser ska utgöra stommen i ett effektivt och långsiktigt hållbart flygtransportsystem och säkerställa en grundläggande interregional och internationell tillgänglighet.

Flygstrategin är en beskrivning av hur regeringen ser på flygets roll i framtidens transportsystem, utan att vara ett åtgärdspaket. Det handlar om att balansera flygets negativa inverkan på klimatet, men ändå ta vara på betydelsen för behovet av långväga inrikesresor, export, turism, tillgänglighet med mera. Sverige ska behålla sin position som en stark flygindustrination, och ett Arlandaråd tillsättas för att stärka Arlandas position. Dessutom addresseras försämrade arbetsvillkor och osund konkurrens inom flygbranschen i strategin.

– Branschen ska veta på vilka områden de kan förvänta sig initiativ från regeringen, säger infrastrukturminister Anna Johansson i ett uttalande på regeringens hemsida.

Tanken att införa en flygskatt handlar ändå om att försöka minska antalet flygresor.

– Vi kan inte fortsätta att låta flyget ha en så negativ klimatpåverkan som i dag, säger Anna Johansson till TT.

Enskilda kommuner får kämpa med finansieringen för små flygplatser som har svårt att skapa intäkter

Kartan visar Sveriges icke-statliga flygplatser som är med i Svenska Regionala Flygplatser AB (SRF) som ägs av samarbetsorganet Svenska Regionala Flygplatsförbundet (SRFF).

Peter Larsson, VD för Svenska regionala flygplatser välkomnar strategin, men är alltså kritisk till att den inte, som han menar, adresserar grundproblemet, nämligen att staten äger och tjänar pengar på Arlanda och de andra nio stora svenska flygplatserna.

"Samtidigt som i huvudsak enskilda kommuner får kämpa med finansieringen för små flygplatser som har svårt att skapa intäkter." säger Peter Larsson i ett pressmeddelande.

Han menar att utgångspunkten för staten borde vara att säkerställa tillgänglighet för hela landet, inte bara för de statliga flygplatserna. Att mindre flygplatser skulle få fjärrstyrda trafikledar-torn är visserligen en möjlig besparing som tas upp i strategin, men knappast tillräckligt.

Läs mer på regeringes hemsida En svensk flygstrategi – för flygets roll i framtidens transportsystem och på Svenska Regionala Flygplatser AB:s hemsida

Charterplan vid Örebro flygplats.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons