Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Blev uppsagd och kunde inte resa – vann tvist om 15 000 kronor

Drömresan för paret från Västerås blev inte av – kvinnan blev uppsagd på grund av arbetsbrist och hade inte råd att åka. Nu har hon vunnit en tvist om resans avbeställningsförsäkring i Allmänna reklamationsnämnden.

Annons

I april 2016 köpte Västeråskvinnan en semesterresa till Australien för sig själv och pojkvännen och betalade drygt 15 000 kronor till reseföretaget Sembo.

För säkerhets skull tecknade hon ett avbeställningsskydd som skulle ge henne pengarna tillbaka bland annat om hon eller pojkvännen blev sjuka eller uppsagda från sina arbeten eller råkade ut för annan plötslig och oförutsedd händelse.

Avresedatum var hösten 2016 men innan det datumet blev kvinnan uppsagd på grund av arbetsbrist. Ekonomin medgav inte resande och kvinna avbokade resan för sig själv och pojkvännen.

Men därefter uppstod problem. Sembo menade nämligen att kvinnan ännu inte tillträtt den tjänst hon blev uppsagd från när hon bokade resan. Därmed menade Sembo att avbeställningsförsäkringen inte gällde.

Kvinnan gick då till Allmänna reklamationsnämnden.

Nämnden har granskat de villkor för avbeställningsskyddet för den aktuella resan. En enig nämnd, bestående av jurister, representanter från Konsumentverket, konsumentorganisationer och resebranschen ger nu kvinnan rätt med följande motivering:

"Nämnden anser inte att det av villkoren framgår något krav på att resenären redan vid bokningen av resan ska inneha den anställning som denne blir uppsagd från." Nämnden rekommenderar nu Sembo att betala tillbaka de 15 000 kronorna tvisten gäller till kvinnan.

Allmänna reklamationsnämndens beslut kan inte överklagas. Däremot är det bara en rekommendation, nämnden är ingen domstol och kan inte tvinga ett företag att betala tillbaka.

Företag som inte följer nämndens beslut kan däremot hamna i dålig dager genom att föras upp på Sveriges Konsumenters varningslista som publiceras i Råd&Rön.

Tidigare fanns en svart lista även hos Konsumentverket. Den listan är borttagen på grund av juridiska frågor som inte fått sin lösning ännu. Även Svensk Handel har en varningslista med något annorlunda innehåll – den varnar för företag som skickar ut bluffakturor eller använder oseriösande och vilseledande utskick och försäljningsmetoder.

Annons
Annons
Annons